Operatörskollen är Telekom idags årliga undersökning där vi tar tempen på hur företagstelefoni fungerar på den svenska marknaden. I år har vi lagt till en fråga om hur nöjda kunderna är med den hjälp de fått under pandemin.
Operatörskollen: Vi är nöjda med operatörerna under pandemin
Operatörskollen 2020 Ett år har gått sedan pandemin förändrade världen – och förändrade många svenska företags arbetsvardag. Telekom idags undersökning Operatörskollen visar att företagskunderna är mycket nöjda med sina operatörer.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Svaret från deltagarna i undersökningen är mycket tydligt. 55 procent ger högsta betyg och 22 procent näst högsta. Det ger snittbetyget 4,23 totalt.
Här är en del av svaren:
– Operatören har löst sin uppgift väl. Vi krävde först veckovis redovisning av alla våra leverantörer hur tillgänglighet på personal och sjukdomsläge etcetera. Det var helt onödigt och operatören ville inte ange detta. Deras svar var istället att SLA gäller tills annat meddelas. Bra svar till min ledning.
– Täckning och mobila tjänster har fungerat bra både på kontor och hemma.
– Nöjd. Vi har ökat antalet videomöten med leverantören.
– De skruvade upp sin digitalisering.
Endast 7 procent anser att de inte är nöjda. Här är en del kritiska kommentarer som kommer fram.
– Operatörerna borde ha erbjudit videotjänst till småföretag, för de som är så it-vana.
– Tycker väl att operatörerna kunde ha hjälpt sina kunder något med finansieringen under denna svåra tid. Men vi har inte fått ett enda erbjudande eller information om något sådant.
Totalt har 60 personer svarat i Telekom idags undersökning Operatörskollen 2020. Här kan du läsa om tidigare undersökningar.