– Det vägs in att vi fortfarande växer och teknikuppgraderar nätet.
Juryns ordförande, David Molony, ledande analytiker hos Ovum, framhåller särskilt Oranges tjänsteutbud på nya marknader som Ryssland, där Orange Business Services bygger ett helt nytt nätverk.
– Vi har varit inne i helt nya marknader, säger Jan Aronson, så vi uppgraderar inte bara våra nät utan bygger nytt i länder som Uganda, Kenya och Armenien.
Fokus på tjänster
Jan Aronson tycker det är svårt att uttala sig med fakta när det gäller Oranges position i Sverige, men han har en känsla att de vinner marknadsandelar.
– Vi har kommit hyfsat långt i vår tjänsteportfölj i Norden, men det gäller att inte bara ha en tjänsteportfölj, man måste leverera också. Nätet är det viktiga, men tjänster som unified communications, telepresence och säkerhet tillför mycket.
Lösningar som uc tycker han är viktiga i tider då företag måste spara kostnader genom att dra ner på resandet. För att klara lågkonjunkturen tycker han att det är viktigt att fortsätta göra affärer. Utmaningen för 2009 är att vara ledande med tjänster och Jan Aronson berättar att just tjänster är det stora fokuset inom hela företaget.
– Det vi måste bidra med är att hjälpa våra kunder med nättjänster, att använda det till telepresence och ip-telefoni och samtidigt hitta nya kunder.
Sänker kostnader
Enligt Jan Aronson går Orange försiktig fram i lågkonjunkturen och försöker vara beredda.
– När vi kommer med något nytt erbjudande är det anpassat och genomarbetat. Jag tror telekombranschen kommer att klara sig bra eftersom vi har lösningar som hjälper företag att sänka sina kostnader.
publicerad 29 januari 2009