Övergav ”storoperatör” och Telepo – fick mer för mindre pengar

Molnväxel Lägre pris, bättre täckning och bra integrationer. Det var skälet till att OEM International valde att lämna storoperatören och satsa på ett annat telefonialternativ.

Övergav ”storoperatör” och Telepo – fick mer för mindre pengar

För många företag är molnväxel något man precis börjat titta på, men för handelsbolaget OEM International var det inte viljan att komma upp i molnet som låg bakom det senaste telefoniskiftet.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

– Det är länge sedan vi hade en egen fysisk växel, så molnväxel har vi haft sedan vi hoppade på Spring Mobil, säger Fredrik Ljungkrantz, it-chef på koncernen, till Telekom idag.

Nej, det som fick företaget att börja titta efter nya lösningar kom dels av att man efterfrågade ny funktionalitet, men även att man rent bokstavligt byggt in sig.

– Vi har suttit i en lösning med Mitel/Telepo och där har det inte hänt mycket på åtta år. Det har varit en hel del frustration just kring funktionalitet och begränsningarna kring dessa. Såsom att man sitter i ett Teams-möte och så börjar telefonen ringa, eller tvärtom. Men sedan var även ett problem att i vi byggde ut vårt logistikcenter, och att vi i den nya delen inte kunde få till täckningen.


Operatören kunde inte lösa täckning

Skälet enligt Fredrik var att tillbyggnaden kommit för nära Tele2-masten vilket gav en oväntad radioskugga. Att man sedan har solcellspaneler på taket som reflekterar bort en del av signalen gjorde det inte bättre. 

Operatören försökte rikta om sändare, men det löste inte riktigt problemet och därför blev ett byte mer aktuellt.

– Vi kom i kontakt med Telavox via vår försäljare på Newtel. Det är en fristående säljare som erbjuder flertalet olika lösningar. Han har jobbat med oss en tid och vet vilka krav och önskemål vi har. När han rekommenderade företaget blev det intressant. Vi gjorde även täckningstester med Telias nät, som Telavox använder, och fick då även bättre resultat än de vi hade innan.

Just täckningskriteriet var en springande punkt, men utöver det fanns det en stark önskan om att få en mer modern lösning.

– Den växeln vi satt i kom ju inte med några nya funktioner alls. Att då få en lösning som svarar upp mot den funktionalitet vi efterfrågat, men även med AD samt till ett lägre pris än tidigare var ju inte fel, säger Fredrik. 


Odramatisk övergång

Själva flyttlasset gick den 1 december i fjol och enligt it-chefen var det inga större problem med övergången. Sedan dess har man börjat rulla ut Telavox i flera av bolagen inom koncernen.

– Vi var på plats på vårt första bolag när vi gick över. Sen såg vi till att vi hade en telefoniansvarig på varje bolag som var insatt i vad som skedde. Strax efter att vi körde igång med de första tog vi in OEM i Danmark följt av Storbritannien. För två veckor signade vi även in OEM Norge och ytterligare ett svenskt bolag som inom kort ska in. 

Övergången gick överlag smidigt och de få problem som fanns i början har i de flesta fall lösts vartefter. Fredrik säger att de problem som framkom framförallt rörde klassiska växeln.

– De som satt i riktiga växlar tyckte initialt att det var lite svårt att söka samt att viss funktionalitet saknades. Men det var ju ganska få bolag som hade dedikerad växelpersonal som jobbade på det sättet. Men de sa att det stora problemet var att det inte var lika överskådligt som de var vana vid. För övriga var det som värst att man kanske kom igång en timme senare än vanligt om det strulade.


Kan dra nytta av andra företags kompetens

Att koncernen, med sina 1 000 anställda i 37 olika bolag runt om i 15 länder, kan börja få en enhetlig lösning inom telefoni ger fördelar, vilket får många att hoppa på. För det är ännu så länge inte något tvång att byta till den nya lösningen.

– Det är upp till varje enskilt bolag vad de vill ha. I automatikbolagen har vi ett likande sortiment och kundbas. Där kan vi dra nytta av varandra och där kan man exempelvis koppla en kund till ett annat bolags produktansvarige. Visst kunde vi få till det tidigare, men nu går det enklare att nå varandra, säger Fredrik.

Vad har då fungerat bäst? It-chefen säger att han personligen uppskattar lösningen kring hänvisningar.

– För egen del tycker jag det fungerar väldigt bra. Så fort jag har ett möte så blir telefonen hänvisad automatiskt. Att kunna ringa via Teams eller softphone-klienten på datorn när jag ska leta en specifik produktspecialist är även det skönt. Sen att ha AD-integrationen så är det väldigt enkelt att lägga upp nya användare, konton eller för den delen att aktivera ett e-sim för någon som sitter på annan ort och tappat bort sin telefon.


En överraskning

Nu, med snart ett år i bagaget och närmare 600 anslutningar uppkopplade säger Fredrik att han tycker att det varit en lyckad övergång. Men en sak är han lite förvånad över.

– Det har inte alls blivit så mycket efterfrågan efter Teams-integrationen som jag hade trott. I Storbritannien har man integrerat fullt ut, men många i Sverige har det inte. Förvisso fungerar Telavox egna lösning bra, men jag trodde verkligen att fler skulle velat ha det. 

Och just vad som händer kring Microsoft Teams ser Fredrik som spännande.

– Det sker mycket på Microsoft-fronten som är intressant. Hur man visas i integrationen och hur det ska hänvisas. Och allt eftersom Microsoft släpper integrationerna är Telavox väldigt snabba med att få in dem i sin lösning. 

Rådet som it-chefen har för andra som överväger att upphandla ny telefoni är rak och enkel. 

– Det är som med alla projekt. Det är viktigt att man gör sin läxa och förbereder sig. Redan tidigt vet hur man vill jobba med grupper, köer och hänvisningar. Det är grunden för att det inte ska komma överraskningar när man väl gör bytet. För oss har det resulterat i att vi är nöjda med alla funktioner, priset och täckningen, säger Fredrik Ljungkrantz.

Senaste artiklarna

Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv om aktuell teknik.