Pallplats för Sony Ericsson i lågkonjunktur

Global försäljningsstatistik från Gartner visar att samtliga mobiltelefontillverkare känner av konjunkturnedgången. Samtidigt har Sony Ericsson lyckats stå emot de kalla vindarna bättre än sina konkurrenter och är nu den tredje största tillverkaren.

Pallplats för Sony Ericsson i lågkonjunktur

Den globala försäljningen av mobiltelefoner till slutanvändare nådde över 309 miljoner sålda enheter under tredje kvartalet 2008, en sexprocentig ökning jämfört med samma kvartal 2007.

Själva tillväxten har dock minskat under samma period, då 2007 såg en ökning på 16 procent jämfört med året innan. Totalt har konjunkturvändningen även rört till det för mobiltillverkarna, där det nu uppstått en trepartskamp mellan Sony Ericssson, Motorola och LG som samtliga innehar cirka 8 procent av den globala marknaden.

Sony Ericsson stabil i motvind

Störst är som tidigare Nokia, med nära 40 procent av marknaden, följd av Samsung som innehar 17 procent. Det är först på tredje plats som det skett förändringar, där bronspengen nu innehas av Sony Ericsson. Det är en klättring i listan som enligt Gartner i huvudsak beror på att konkurrenterna tappat mer i försäljning jämfört med den japansk-svenska tillverkaren.

Ett litet orosmoln finns samtidigt över flaggskeppet Xperia X1, som enligt rapporter lider av brist på komponenter, något som i förlängningen kan påverka försäljningen.

Apple fortfarande uppstickare

Det mesta rampljuset har slutligen varit på Apple och företagets populära Iphone. Telefonen säljs idag i 51 länder och har belönat Apple med en sjundeplats bland tillverkare på den globala marknaden. Telefonen förväntas sälja bra även under fjärde kvartalet trots rådande ekonomiskt klimat.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.