Inför riksdagsvalet i september har organisationen Sveriges konsumenter ställt 100 krav för en starkare konsumentpolitik. För att ta reda på hur partierna ställer sig till kraven sände man ut en enkät där partierna fick bekänna färg. I tabellen kan man se vad varje parti tycker om konsumentpolitik inom till exempel personlig integritet, mat och hälsa.
Överens om roaming
Flera av punkterna har anknytning till telekomsfären, bland annat punkt 100: Kravet om att ”Tillförsäkra konsumenten rimliga roamingregler både för telefoni och bredband. Priser för roaming står inte i proportion med kostnaderna och hindrar bredbandsutvecklingen i Europa. Dessutom måste alla konsumenter garanteras en möjlighet till bredbandshastigheter som möjliggör deltagande i it-samhället oavsett bostadsort.”
Och på den punkten är alla partier eniga, och instämmer med en grön gubbe.
Begränsar telefonförsäljning
Här finns även ett krav som gäller callcenterbranschen: ”Kräv godkännande på förhand från konsumenterna för att kunna ringa upp som telefonförsäljare.” Här är partierna desto mer oeniga. De flesta instämmer men Folkpartiet och Sverigedemokraterna anser inte alls att det behövs. Folkpartiet och Moderaterna har satt en gul gubbe som markering, vilket innebär att de är tveksamma eller ej vet.
– Det är tydligt att allt fler partier har upptäckt att det inte går att lämna konsumentfrågorna till marknadskrafterna, utan att det krävs mer politisk styrning, säger Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter.