Boost Ai vinner över både chatbotar och människor

Sponsrat av Boost Ai En chatbot som hjälper kunden att uträtta ett ärende får högre betyg än en människa som gör detsamma. Men det gäller inte vilken bot som helst, för Boost Ai är något mer än en enkel chatbot. Det är en virtuell agent som besvarar rätt på upp till 90% av alla frågor, kan genomföra transaktioner och är smart nog för att över tid kunna träna sig själv.

Boost Ai vinner över både chatbotar och människor

Trots att många känner till vad en chatbot är så är det inte lika många som vill ha en. Problematiken med många chatbotar är att de har en väldigt begränsad funktionalitet. De kan svara på enkla frågor men klarar inte av att förstå alla användare och hjälpa dem genom hela kundresan. Boost Ai har utvecklat en virtuell agent som är smartare, mer användarvänlig och mer skalbar än de flesta. Den klarar av att ta användaren från hälsning till slutförande. Det innebär att den besvarar enkla frågor men även stöttar användaren i avancerade ärende så som att lämna in deklarationen eller utföra en uppgift. Den virtuella agenten integreras med den funktionalitet som finns i existerande system, vilket skapar en sömlös upplevelse som möter användarens behov. Boost Ai’s virtuella agenter tar hand om användaren hela vägen och lämnar över till en människa om användaren önskar det. Det gör att användaren inte behöver bry sig om hur de ska kommunicera med ert företag – Boost Ai’s virtuella agent möter och stöttar dem hela vägen.

– Vi har sett att om en chatbot besvarar en fråga så får den samma poäng som en människa, men om den däremot hjälper användaren att uträtta ett ärende så får den högre poäng från användarna än om det hade varit en människa som gjort det. Det indikerar att människor vill få hjälp från en chatbot. Jag tror att den frustration som finns kring chatbotar grundar sig i dåliga upplevelser av botar som inte förstår vad användaren behöver, säger Lars Selsås, grundare av Boost Ai.

Proaktiv förbättring

Med hjälp av analysverktyget så föreslår Boost Ai själv vilka förbättringar som bör göras, baserat på data från besökare. I analysverktyget går det även att se hur den virtuella agenten beter sig och varför, så att den som tränar den kan hjälpa den att förbättras. Den som ska träna den virtuella agenten behöver inte vara tekniskt kunnig, tack vare både analysverktyg och digitala utbildningar.

– Det finns bra verktyg för människorna som ska sköta den virtuella agenten och hjälpa den att bli smartare. Den är bra om den tränas av en person på kundtjänst, som känner till kundens perspektiv. Den virtuella agenten är väldigt användarvänlig och det går enkelt att lära sig mer om den i någon av våra digitala utbildningar.

Utvecklad i norden

Boost Ai är utvecklad av norska grundare och kan hantera över trettio språk. För den svenska marknaden, där sammansatta ord är vanligt, är den särskilt bra. Den virtuella agenten kan separera sammansatta ord, vilket gör att dess ordförråd är rikare än de flesta chatbotar på marknaden.

– Vi delar automatiskt upp de sammansatta orden vilket gör att den virtuella agenten exempelvis bara behöver förstå orden bil och försäkring. Det gör även att den förstår fler kombinationer och variationer av ett ord, som olika böjningar.

Vill du lära dig mer om skillnaden på en virtuell agent och en chatbot? Ladda ner guiden här.

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde.