Från återvunnen utrustning till modern molnteknik

Sponsrat av Firstcom Europe Nortech startade som ett hårdvaruföretag för 20 år sedan och har utvecklats i takt med branschen under två decennier. Inför 20-årsjubileet har Nortech blivit Firstcom Europe och bolaget är idag en del av en europeisk koncern. Det ger kunderna internationella möjligheter, samtidigt som närheten till den svenska marknaden finns kvar.

Från återvunnen utrustning till modern molnteknik

När de initiala grundarna startade företaget såg telekombranschen väldigt annorlunda ut. Då handlade affären till största del om att leverera hårdvara, för Nortech såväl som branschen i stort. Pontus Blom är vd på Firstcom Europe och han har varit med på bolagets resa i drygt 14 år. Bolagets fokus har de senaste åren förändrats från att sälja återanvänd hårdvara, till dag mestadels bestå av försäljning av molntjänster. Nyckeln till övergången har varit lyhördhet tillsammans med en vilja att utvecklas i takt med att branschen digitaliserats.

– Vi har varit framgångsrika på att kunna förutse teknikskiften och har därmed kunnat anpassa produktportföljen efter den snabba teknikutvecklingen i Sverige. Vi sätter stort värde på vårt rikstäckande partnernätverk, som är vår största marknads- och försäljningskanal på svenska marknaden. Vi är stolta över att ha så många lojala och kompetenta partners utspridda över hela landet, säger Pontus. 

Tack vare att utvecklingen sker i Stockholm, Kista, kan man enkelt och effektivt skapa anpassningsbara lösningar utifrån kundens unika behov.

– Svenska näringslivet ligger i framkant avseende införande av ny teknik och vi ser en trend att förflyttning till samma teknik har en tendens att ske ett par år efter i övriga länder i Europa, berättar Pontus.

Firstcom Europe Sweden har idag sitt största fokus på sin molnbaserade växel VoiceGo. Tjänsten gör det enkelt att aktivera användare oberoende av geografisk placering – på resande fot, på hemmakontor eller i internationella miljöer. Firstcom Europe erbjuder lokal support i flera länder för den svenska och den internationella marknaden.

– Om en av våra kunder är i behov av support eller våra tjänster internationellt kan vi tillhandahålla det, tack vare vår fysiska närvaro i övriga länder. För oss är det viktigt med en lokal support som har förståelse för både kunden och tjänsten. Vi håller kvar närheten till kunden samtidigt som vi erbjuder möjlighet att växa internationellt, avslutar Pontus. 

Vill du veta mer om Firstcom Europe eller VoiceGo? Kontakta oss idag

Senaste artiklarna

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde.