Intervju med Stefan Spendrup, SOTI: ”Utan vår mjukvara skulle världen stå still”

Sponsrat av SOTI Stefan Spendrup har i sin roll som Nord- och Västeuropachef på Enterprise Mobility-företaget SOTI gjort den europeiska marknaden till företagets främsta. Här hemma vet få att nästan alla Europas matvarukedjor förlitar sig på SOTI:s teknik. I den här intervjun får vi veta lite mer om Stefan Spendrup, varför Enterprise Mobility idag faktiskt är en nödvändighet för de flesta företag och hur skärpta krav på hållbarhet håller på att rita om kartan för mobila enheter.

Intervju med Stefan Spendrup, SOTI: ”Utan vår mjukvara skulle världen stå still”

Stefan, berätta lite om dig själv och din roll på SOTI

Jag växte upp i Karlskoga med teknik och ishockey som mina två stora intressen. Jag såg storögt på när internet utvecklades och mobiltekniken slog igenom. Efter gymnasiet pluggade jag till IT-ingenjör på Mittuniversitetet och jobbade därefter 10 år med att sälja och implementera SOTI:s lösningar till storkunder som DB Schenker och Postnord via olika återförsäljare. Jag har även officersbakgrund –  under 10 år utbildade jag soldater på Göta ingenjörsregemente. Än i dag använder jag lärdomar från militären för att leda och stötta mina säljteam till att nå sin fulla potential.

Stefan Spendrup

2014 startade jag upp SOTI:s Norden-kontor i Göteborg. Nu, snart 10 år senare, är jag jättestolt över att vi har lett fram Väst- och Nordeuropa till SOTI:s främsta tillväxtregion.

I min roll på SOTI fokuserar jag på att sätta strategi och utarbeta en långsiktig plan för Nord- och Västeuropa. Det handlar om att veta vart vi är på väg och hur vi ska komma dit – både när det gäller personal och produkt.

Vi på SOTI fortsätter vår expansionsresa här i Sverige och i november flyttar vi till ett nytt och större kontor. Vi har helt enkelt vuxit ur våra befintliga lokaler och kommer fortsätta att rekrytera nya talanger. Dessutom kommer SOTI att vara huvudsponsor för JVM i ishockey som spelas i Göteborg i slutet av året – mitt ishockeyintresse finns i högsta grad kvar.

Vilka är de främsta utmaningarna för företag när det gäller mobilitet och mobila enheter?

Mobil teknik kommer med många utmaningar. Ta smartphonen du själv har i fickan till exempel. Jag är säker på att du har varit med om dålig täckning, appar som använder för mycket data eller laddar ur batteriet… Eller de där irriterande systemuppdateringarna där man ofta väljer ”påminn mig senare”?

När företag använder och förlitar sig på hundratals eller till och med tusentals mobila enheter i verksamheten, kan små irritationsmoment få enorma proportioner. Onödig nertid drar ner produktiviteten och kan i sin tur leda till negativ påverkan på företagets resultat.

Om ett företag dessutom använder olika sorters enheter, olika operativsystem och olika applikationer för olika typer av användare verkar man i en mycket komplex miljö som är rejält utmanande för IT-avdelningen att hantera på daglig basis.

Och vilka är möjligheterna för företagen?

Med en effektiv Entreprise Mobility Management (EMM)-lösning kan företaget få överblick över samtliga enheter, vilket gör att man lätt kan identifiera och åtgärda problem – helst innan de uppstår. Det leder i sin tur till minskad nertid, ökad kontroll, förbättrad säkerhet – och inte minst kostnadsbesparingar.

Den digitala transformationen leder till mer teknik, fler mobila enheter och en allt mer geografiskt utspridd arbetsstyrka. För det krävs att företagen har snabba, säkra och pålitliga lösningar. Men när den tekniska utvecklingen går snabbt kan det vara svårt att hålla jämna steg, och det kan skapa problem för företagen.

Med EMM förenklar och effektiviserar man helt enkelt den mobiltekniska delen av verksamheten. Dessutom kan man på ett säkert och pålitligt sätt lägga till och hantera ny teknik och nya enheter oavsett var i världen man befinner sig.

Nu för tiden är EMM i princip ett måste för alla företag som använder mobilteknik i sin verksamhet. Fördelarna kan sammanfattas i lägre kostnader, reducerad komplexitet och minskad nertid. Samtidigt levererar mjukvaran värdefulla insikter för att hjälpa ledningen att fatta datadrivna beslut.

Hur går man tillväga om man vill implementera en EMM-lösning?

Hör av er till oss! Det bästa är att testköra en EMM-lösning för att få känsla för hur det fungerar och vilka fördelar som finns. Redan under den kostnadsfria testperioden får man överblick och kontroll över alla sina smartphones, surfplattor, skannrar, robusta enheter och skrivare – oavsett om de körs med Android, Apple, Linux eller Windows.

Hur ser den närmaste framtiden ut för Enterprise Mobility och mobilteknikindustrin generellt?

AI är såklart på allas läppar just nu. Det kommer säkerligen att intensifieras ytterligare när företagen får bättre grepp om dess potential. Den största utmaningen som vi som industri står inför handlar dock om hållbarhet. Verksamheter och regeringar kommer att arbeta mot netto nollmål de närmaste åren, och med allt tuffare EU-regler för att göra batterier mer hållbara, kommer större fokus ligga på att reparera, återanvända och förbättra företagets befintliga enheter istället för att kasta bort och investera i nya modeller.

Enligt en av  SOTI:s senaste rapporter uppger 69 % av företagen på global nivå att mobiltelefoner är den enhet som i störst utsträckning kastas i onödan. Vi i Enterprise mobility-branschen har en stor roll i att få ordning på det där. Vi behöver råda bot på slit- och-slängmentaliteten och få in det i ett större miljöperspektiv. Dessutom finns det stora kostnadsbesparingar att göra för företagen.

Kan du ge några exempel på företag som framgångsrikt implementerat EMM?

Många kanske inte vet att nästan alla mataffärskedjor i Europa förlitar sig på vår teknik i sina självscanning- och självutcheckningssystem. Det gäller även enheter och system för hemleverans. Coop Sverige använder till exempel vår EMM-mjukvara för att hantera och säkra tusentals scannrar och för att tidigt kunna upptäcka och avhjälpa fel så att kunderna ska får en så friktionsfri shoppingupplevelse som möjligt.

Ett annat exempel är cykeltillverkaren Trek. Trek använder SOTI:s SOTI ONE Platform för att förbättra effektiviteten i de hundratals mobila enheterna som finns runt om i företagets lager och distributionscenter. Allt från scannrar till chaufförernas färddatorer – från order till leverans – hanteras med vår teknik. Tack vara SOTI:s mjukvara har Trek drastiskt reducerat sin nertid och enheterna hanteras numera centralt. Dessutom är enheterna effektivt skyddade mot cyberhot. 

Några avslutande ord?

Nyligen fick vår VD och grundare, Carl Rodrigues, frågan om vad som skulle hända om SOTI:s mjukvara plötsligt slutade fungera över hela jorden samtidigt. Hans svar var att världen skulle stå still. Och det är faktiskt sant. Många samhällsviktiga verksamheter förlitar sig på vår teknik – allt från räddningstjänst och logistikföretag, till dagligvaruhandeln och sjukvården. Idag finns mobila enheter överallt omkring oss. De behöver välfungerande och säkra lösningar för att hålla allt rullande minut för minut.

Senaste artiklarna

Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.