Självschemaläggning från Calabrio ger balans mellan arbete och fritid

Sponsrat av Calabrio Calabrios unika erbjudande skapar möjlighet att hantera den största stressfaktorn på dagens moderna omnikanal-kontaktcenter. Calabrio, meddelar i dag att man utökar de funktioner för självschemaläggning som är tillgängliga i Calabrio Workforce Management (WFM).

Självschemaläggning från Calabrio ger balans mellan arbete och fritid

Som ett svar på det ökade behovet av mer flexibilitet och individuell frihet för medarbetarna utökar Calabrio nu möjligheterna till självschemaläggning för de områden som medarbetarna kan påverka, bland annat ges möjligheten att lägga till arbetsdagar, flytta timmar och byta arbetspass med varandra. Calabrios intelligenta automatisering ger medarbetarna större frihet att skapa balans mellan arbete och fritid, samtidigt som kontaktcentret kan behålla kontrollen över de övergripande bemanningsnivåerna.

Det omfattande erbjudandet lanseras samtidigt som många arbetsgivare kämpar med att hantera hög personalomsättning och hybridarbete. Inom kontaktcenterbranschen svarar 1 av 3 medarbetare att de planerar att säga upp sig inom ett år.

Fakta

Om Calabrio

Calabrio hjälper kontaktcenter att förstå sina kunder, optimera sin kundservice och engagera sina medarbetare. Vår molnbaserade programvarusvit för bemanningsplanering, kvalitetsuppföljning och samtalsanalys ger dig verktygen för att leda din kundservice in i framtiden. Calabrio leder utvecklingen globalt och har kunder i över 100 länder. Innovation sker utifrån våra utvecklingscenter i Sverige och Nordamerika. Tack vare kombinationen av global innovation och lokal närhet, väljer de absolut bästa kundtjänsterna i Sverige år efter år att ge Calabrio förtroendet att stötta deras affärsutveckling med innovation, support och rådgivning.

De agenter som redan slutat angav rekordhöga stressnivåer som den främsta branschutmaningen som orsakar hög personalomsättning. Enligt en nyligen publicerad rapport från Calabrio, Hälsa på kontaktcentret 2021: Medarbetarnas välbefinnande och The Great Resignation,är den främsta källan till stress på det moderna, digitala kontaktcentret svårigheten att uppnå balans mellan arbete och fritid. Rapporten kunde även konstatera att medarbetarnas högsta önskan på arbetsplatsen var ökad flexibilitet, utöver högre lön.

Calabrios nya Självschemaläggnings-funktioner kommer att ge medarbetarna helt nya möjligheter att:

  • lägga till arbetstimmar på schemalagda eller ej schemalagda dagar
  • byta hela eller delar av arbetspass med andra medarbetare
  • flytta schemalagda arbetstimmar på ett enklare sätt.

Detta innebär en utökning av de befintliga Calabrio-funktionerna, där medarbetarna kan:

  • ändra tiden för lunch eller raster för den aktuella dagen eller för någon av följande sju dagar
  • automatiskt bli notifierad om tillgänglig ledighet eller övertid tack vare Grant, den virtuella assistenten
  • byta hela arbetspass – kan konfigureras för godkännande med eller utan teamledarens inblandning
  • se hur sannolikt det är att deras ansökan om ledighet eller övertid blir godkänd utan att behöva kontakta en arbetsledare.

”Dagens förändrade affärsmiljö behöver teknik som kan skapa mänskligare upplevelser samtidigt som affärsprocesserna automatiseras och optimeras. Det kan låta som en omöjlig ekvation, men det går att uppnå genom att utöka medarbetarnas självständighet med hjälp av intelligent automatisering, och det är därför Calabrio ständigt utvecklar den här typen av funktioner”, säger Matt Matsui, Chief Product Officer på Calabrio. Vi bygger mjukvara som optimerar både lönsamhet och personalengagemang. Över 80 % av de tillfrågade kunderna svarar att Calabrio WFM ökar deras möjligheter att balansera affärsbehoven mot medarbetarnas behov.”[1]

Natalia Brown, Chief Client Operation Officer på National Debt Relief, en av de första användarna av Calabrio Självschemaläggning, säger: ”Det fantastiska med Calabrios Självschemaläggnings-funktioner är att medarbetarna kan hantera och ändra sina egna scheman när oväntade saker sker under arbetsdagen, utan att det påverkar kontaktcentrets servicenivåer negativt.”

Calabrio självschemaläggning ger företagen större möjlighet att hantera stress hos medarbetarna, samtidigt som de får den balans mellan arbete och fritid som de behöver för att kunna ge bästa möjliga kundservice. Den första fasen i det nya Självshchemaläggnings-erbjudandet kommer att ge medarbetarna möjlighet att lägga till arbetstimmar på en schemalagd eller ej schemalagd arbetsdag.

Fakta

Magnus Geverts, produktmarknadschef, Calabrio.

Magnus har mer än 20 års erfarenhet av bemanningsplanering och kundservice från Teleopti och idag ansvarar han för Calabrio’s erbjudande och marknadsstrategier. Magnus och hans team jobbar tätt tillsammans med kunder, partners och produktledning för att leda innovation och produktstrategier för framtidens Workforce Optimization Suite från Calabrio.

Senaste artiklarna

Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.