Oändliga möjligheter för framtidens kontaktcenter med ChatGPT

Sponsrat av Customer First Plötsligt har du fått ett helt nytt gäng medarbetare. De har hela världens samlade kunskap, talar alla språk och jobbar dygnet runt, årets alla dagar. Science fiction? Nej, inte längre. Telekombolaget Customer First är i full fart med att integrera ChatGPT i sina tekniklösningar och göra verklighet av framtidens kontaktcenter.

Oändliga möjligheter för framtidens kontaktcenter med ChatGPT

Erik Eskilsson är vd på Customer First. Han menar att de smarta AI-tjänsterna kommer att revolutionera företagens kundsupport.

– Förut kunde företag skapa värde genom automation och specialteknik. När artificiell intelligens tar hand om rutinärendena kan supportpersonalen arbeta mer konsultativt gentemot kund. Vi kommer att gå från självservice till mer genuint, personligt bemötande.

Kraftfulla AI-verktyg ger ökat kundvärde
Generativ AI, som ChatGPT, öppnar oanade möjligheter. Företag får tillgång till en enorm kunskapsbank när funktionerna integreras i befintliga kundsystem, webbplatser och e-handelsplattformar. AI-tjänsterna tar hand om primära kontakter, svarar på återkommande frågor och hanterar klagomål. Kunder får anpassad support med hög kvalitet, i realtid och på sitt eget språk. Verktygen kan göra tal- och sentimentanalys, ”läsa mellan raderna”, allt för att skapa förtroende och en mer autentisk kundrelation. AI möjliggör även ett optimalt utnyttjande av egen, intern kunddata.

– Utvecklingen går hisnande fort och det vi ser är bara början. Jag menar att upp till trettio procent effektivitet går förlorad om man inte använder AI för att skapa kundvärde. Välja att bara luta sig tillbaka och titta på, då blir man garanterat omsprungen av framåtlutade konkurrenter.

De mest kreativa vinner
Störst nytta av nyheter drar som vanligt de mest kreativa. Erik Eskilsson nämner en amerikansk internetbutik som växte snabbt genom att använda smarta robotar för att automatisera hela verksamheten – från att koda och lansera webbplatsen till att sköta inköp, försäljning och uppföljning. De här entreprenörerna startade på noll och nådde hundratusentals dollar i vinst på mycket kort tid.

– Men artificiell intelligens är naturligtvis inte bara guld och gröna skogar. Den snabba utvecklingen medför risker, som olika typer av bedrägerier. Därför utvecklar vi även metoder för anonymisering av kunddata och identifiering av nya kontakter i vår integrering.

Sverige långt fram
USA är föregångslandet inom artificiell intelligens. Vi i Sverige har också goda förutsättningar att lyckas på området.

– Historiskt sett har vi varit snabba att ta till oss nya saker. Vi förstår att samarbete är vägen till framgång och är bra på att stötta varandra. Sedan underlättar det att svenskar är allmänt duktiga på språk och nyfikna på ny, digital teknik.

Customer First testar just nu integrerade AI-lösningarna tillsammans med några av sina kunder.

– De är alla intresserade och engagerade företagsledare som förstår värdet i det här. Om du är en framåtlutad ledare som också vill hänga med i utvecklingen, kontakta oss på Customer First så hjälper vi dig att komma igång!

PS: Den här artikeln är skriven av en människa, med god hjälp av ChatGPT.

Senaste artiklarna

Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.