Forskning visar att hela 95 % av alla kunder är trogna ett varumärke tack vare företagets goda kundservice. Servicebolagen är förstås inte ensamt ansvariga för ett företags rykte men de spelar en nyckelroll. It-bolaget NICE utvecklar AI-baserade verktyg för insamling, analys och rapportering av kundupplevelsedata i lätthanterliga och visuella system. James Baker är Nordenansvarig.
– Traditionellt har kundservicebolagen fått nöja sig med mycket begränsade underlag i sina kvalitetsundersökningar. Med våra lösningarna samlas all nödvändig informationen in och görs användbar och tydlig. Analysverktygen hjälper företagsledare att ta mer välgrundade beslut.
Analys i stor skala
Artificiell intelligens lämpar sig särskilt bra för att processa, strukturera och analysera riktigt stora mängder data. James Baker nämner några områden där heltäckande insamling och analys av data är särskilt värdefulla.
– Bakomliggande orsaker till återkommande problem eller potentiella svårigheter i ledarskap är några exempel. Smarta, digitala verktyg kan även användas för att identifiera bristande kundbemötande, upptäcka avvikelser eller analysera kundrespons i stor skala och i realtid.
Förutsättningarna för kundservicebolagen kan skifta fort, från en dag till en annan. Det är viktigt att i tidigt skede upptäcka och identifiera problem, innan de orsakat skada som inte går att reparera.
– Med våra verktyg får du som företagsledare hjälp att snabbt identifiera nyckelfaktorer och hitta förbättringsmöjligheter. Systemen ger också stöd att följa lagar och regler inom olika branscher och förse agenter och gruppchefer med den utbildning som krävs.
Flyga fritt med full överblick
En vanlig konsument använder i genomsnitt tio olika kanaler för att lösa ett problem eller få svar på sina frågor. De börjar oftast med att surfa på nätet, går sedan vidare till en företagssida, använder chattfunktionen och ringer slutligen upp bolagets supportcenter. För att kunna erbjuda den bästa kundupplevelsen måste servicebolagen förstå och följa dagens agila kundresa, från start till mål.
I en värld i ständig förändring fortsätter många kundservicebolag att använda gamla system med ofullständig data, inlåst i virtuella bankvalv. När bolagen istället får chans att nyttja moderna analysverktyg slipper de famla i mörkret och kan flyga fritt, med fri sikt och full överblick.
– Det blir helt avgörande för framgång och utveckling, säger James Baker. Om du och ditt bolag behöver hjälp av oss på NICE, tveka inte att ta kontakt! https://www.nice.com/contact-us