Idag finns det ett brett utbud av molnbaserade växlar och det kan vara svårt att veta vilken lösning som passar ens verksamhet bäst. Pontus Blom, vd på Firstcom Europe, menar att det finns mycket att tänka på vid val av lösning. Han tror att ett av de vanligaste misstag som företag gör när de väljer lösning, är att välja en lösning som begränsar dem istället för att hjälpa dem.
– Det viktigaste är att utgå från era behov. Det kan låta banalt, men det finns många företag som använder en kommunikationslösning som varken är optimal eller anpassad utifrån deras verksamhet. Det är lösningen som ska anpassas utifrån ert arbetssätt, inte tvärtom.
Funktioner, hårdvara och operatör är något som Pontus menar att kunden ska få välja själv. Vissa verksamheter kräver stöd för bords- eller decttelefon medan andra vill jobba med mobiltelefon eller softphone. Pontus tipsar om att hitta en lösning som inte är knuten till en specifik operatör.

– Mitt generella tips är att hitta en lösning som inte enbart är operatörsoberoende utan även skalbar samt tillfredsställer de behov och krav som ni har idag. Undvik att begränsa er till en viss tjänst eller operatör, för det kan hämma er när verksamheten växer eller förändras.
Tre viktiga funktioner i VoiceGo från Firstcom Europe
VoiceGo är en operatörsoberoende molnväxellösning från Firstcom Europe, som erbjuder flera värdeadderande tjänster med stor flexibilitet. Här är tre uppskattade funktioner som underlättar vardagen.
1. Unik samtalshistorik
I många lösningar är det svårt att få fram korrekt samtalsinformation. Ett samtal kan visas som missat i användarens telefon, trots att någon redan har besvarat det. Med VoiceGo visas samtal som besvarade, missade eller uppringda oavsett vart det kom in och användaren kan följa samtalets flöde. Det gör att ni aldrig mer behöver lägga tid på att ringa upp ett samtal som redan är besvarat.
2. Unik samtalsinformation
Med unik samtalsinformation skickas information om det inkommande samtalet direkt till användaren innan samtalet besvaras. Det framgår tydligt om det är ett direktsamtal, om det är kopplat av en kollega eller om det ringer via en särskild avdelning eller grupp. Detta gör att användaren har full koll på var samtalet kommer från.
3. Enkelt att koppla samtal
Det ska vara enkelt att koppla samtal. Med VoiceGo går det att koppla samtal direkt i mobilen med några få steg. Öppna appen genom att trycka på ikonen eller på pushnotisen och användaren hamnar direkt i kopplingsläge. Appen frågar vart samtalet ska kopplas – överskådligt och enkelt, precis som det ska vara.
Vill du veta mer om VoiceGo? Kontakta Firstcom för att testa gratis!