nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Det här är en annons från Telavox

It-chefen på Löfbergs: “Telavox imponerade för man kan göra så mycket på egen hand”.

Växlar

Löfbergs valde Telavox som telefonileverantör på grund av att allt verkade så enkelt – prismodellen, självadministrering och lättanvända funktioner. Nu har det gått ett år sedan den anrika kaffeleverantören växlat upp till Flow.

Magnus Henrichson är it-chef på Löfbergs och insåg deras växel började bli förlegad. Han var dessutom beroende av en extern leverantör för att kunna göra ändringar. Magnus började titta sig om efter alternativ och valet stod slutligen mellan Telavox och Telia.

Justera växeln på egen hand

– Telavox imponerade för man kan göra så mycket på egen hand – bygga och justera om växeln, beställa nya SIM-kort, lägga till och ta bort användare, skapa egna svarsgrupper och utöka dem. Men det var viktigt för oss att få ta del av Telias nät och bli lika prioriterade som en Teliakund. I slutändan fick vi det bästa av två världar – Flow och bra täckning eftersom Telavox verkar i Telias nät, säger Magnus.

Nervigt inför onboardingen

Byte av telefonileverantör är alltid nervkittlande för en it-chef och onboardingen var Magnus extra nervös inför – hans största farhåga var att man varken skulle kunna ringa ut eller in.

Magnus Henrichson,
it-chef på Löfbergs.

– Jag sov ganska oroligt den natten men det gick över förväntan. Vi hade ingen upplevd nertid och gjorde allt halv sex på morgonen, därefter var alla igång på en halvtimme. Några SIM-kort som blev fel, men då kunde vi beställa nya själva. Jag drog lättnadens suck för även om mycket kommunikation sker via digitala kanaler hade det varit jobbigt om man varken kunde ringa in eller ut. Vår kundkontakt via telefon betyder mycket för oss, säger Magnus.

Viktigt alla användare med från start

– Vi har 50 säljare ute på fältet, så alla kunde inte vara på plats på huvudkontoret i Karlstad. Det är viktigt att användarna är med från start och kan ta del av alla möjligheter som Flow erbjuder. I Sverige är vi 150 personer och England tillkom i somras med 50 medarbetare, säger Magnus.

Både en säljare och en advisor från Telavox hade i samarbete med Magnus förberett utbildningar för Löfbergs, både via workshops på plats och Skype.

Flow till Londonkontoret

Enligt Magnus har även onboardingen i England funkat relativt smärtfritt.

– Vi passade på att göra ett växelbyte till Telavox i samband med att våra två bolag flyttade in i samma kontor. Trots mindre i antal som jobbar i UK har vi fler svarsgrupper och fler fasta telefoner. Det var en större utmaning, men det gick bra när allt kommer omkring, säger Magnus.

Nöjda medarbetare

Magnus säger att Telavox Flow har landat bra hos medarbetarna. Utmaningen är att få kollegorna fullskaligt ta del av alla funktionerna. Han pushar ut information via intranätet, lyfter fram goda exempel och försöker få användarna lära sig av varandra. Det finns även en intro-plan för it- och telefoni för nyanställda.

– Vi har en liten väg kvar att utbilda användarna fullt ut, få dem skapa profiler o.s.v. I den gamla lösningen hade vi ingen app, men nu är det mycket enklare hitta kollegor, se vad de jobbar med, vilken status de har – om de sitter i möte, vabbar eller är på semester. Det är mycket lättare få grepp om hela verksamheten oavsett om du sitter i England eller Sverige. Det känns som ett mer enat bolag, säger Magnus.

Tät dialog med skaparna bakom produkten

Telavox utvecklar allt själva och det uppskattas av it-chefen som därmed kan ha en dialog med utvecklingsavdelningen.

– Det är härligt ha en löpande dialog med de som skapar produkten och möjligheten att komma med förslag på förbättringar. Detta har aldrig funnits på kartan med andra telefonileverantörer. Vi vill i framtiden kunna integrera vårt personalsystem med Flow och styra användaruppgifterna fullt ut. Då slipper vi uppdatera titlar, avdelningar, kostnadsställen, personal som slutar eller börjar, på två stället, säger Magnus.

Företagstelefoni – kulturella skillnader spelar roll

Löfbergs finns i sju länder: Sverige, Danmark, Norge, Finland, England, Lettland, Estland, Litauen och Kanada. Man beslutar lokalt om telefonileverantör i respektive land och har sina egna favoriter.

– De kulturella skillnaderna spelar roll. Alla gillar olika lösningar och det är en utmaning att matcha rätt leverantör till samtliga länder. Jag hade gärna sett en helhetslösning för hela koncernen, men inte på bekostnad att man tappar något lokalt, säger Magnus.

Magnus är imponerad av Telavox framgångar och tycker det är roligt att ha en leverantör det går bra för.

– När man följt Telavox historiska utveckling och sett soliditeten i bolaget blir man imponerad. En beställare vill givetvis jobba med en leverantör det går bra för. Om vi har en it-leverantör som är så kreativ, duktig och dessutom så skicklig på affärer kommer även detta avspegla sig på Löfbergs, avslutar Magnus.

Är du vilse i företagstelefonidjungeln? Kontakta oss på Telavox så hjälper vi dig med en skräddarsydd telefonilösning för din verksamhet!

Nyheter

  • Annons 4

Rapport: Uppkopplade produkter i fara

Attacker mot uppkopplade prylar kommer öka. Den slutsatsen drar Trend Micro i en ny rapport.
–  Cyberbrottslingar försöker hitta nya sätt att angripa dem och tjäna pengar, säger Johnny Krogsboll på företaget.