Mycket kritisk
Än så länge har det inte rapporterats någon allvarligare incident där en enskild patient drabbats hårt medicinskt. Men ju längre en patient får vänta på adekvata råd, desto större är risken för att åkomman hinner bli betydligt allvarligare.
– Både personal och patienter har kommit i kläm. Vårdcentralernas telefoni är känslig. Redan med en väl fungerande teknik har vi problem med stor belastning där det kan bli långa köer och väntetid, framhåller Lars-Olof Tobiasson.
Han är kritisk till att fler och fler vårdcentraler anslutits till ip-telefonisystemet trots uppenbara problem och hoppas att Socialstyrelsens granskning ska utreda hur detta har kunnat ske.
Avtal ställer krav
Ip-telefoni har införts på de flesta av de totalt över 100 vårdcentraler. Resultatet är dålig ljudkvalitet och även brister i callback-funktionaliteten, vilket leder till att patienter går och väntar på ett samtal från en vårdcentral som aldrig kommer.
Den snabba utrullningen styrs framförallt av att avtalet på den gamla Telia Centrex-lösningen gick ut i september i år.
– Att en enhet fungerar innebär inte heller självklart att nästa enhet ska fungera. Det är mycket som ska på plats; utbildning, lathundar om systemet, samarbeten med underleverantörer och kvaliteten i nätverket, konstaterar Henry Korpela, vd för Siemens Enterprise Communications i Sverige.
Dålig ljudkvalitet
Han anser också att en stor del av problematiken kan härledas till att Region Skåne har haft svårt att ta till sig den nya tekniken och underskattat förändringsviljan i organisationen. Men att ip-telefonins bristande kvalitet starkt har bidragit till organisationens missnöje sticker han inte under stol med.
Anledningen till att ljudkvaliteten är dålig är enligt Siemens att nätverket inte är fullt utbyggt. För att lösa problemet har Siemens försökt men misslyckats med att komprimera ip-trafiken. Det innebär att kravet på bandbredd ökar och att nätverket måste uppgraderas för att leverera teletrafik med god kvalitet. Enligt Siemens är komprimering av ip-trafiken inte reglerat i avtal utan försöken har skett på eget initiativ.
Bekymmer kvarstår
Större delen av vårdcentralerna har fått sina problem åtgärdade men ljudproblem kvarstår där nätverket behöver uppgraderas, vilket ska vara klart innan årsskiftet. Situationen har förbättrats sedan i våras, men hur mycket telefonistrul som personalen handskas med i dagsläget råder det delade meningar om.
Enligt Henry Korpela och Siemens är callback-funktionaliteten löst sedan flera månader tillbaka. Men enligt Stefan Johansson, biträdande projektledare hos Region Skåne, finns även där en del bekymmer kvar att lösa.
– Det viktiga är att vi har en tät dialog med Siemens och att vi jobbar för att försöka lösa alla bekymmer, men de stora problemen med callback och ljudkvaliteten måste få ett slut, betonar Stefan Johansson.
Kostsamt projekt
Region Skåne sparar 160 miljoner kronor på sin telefoni under en femårsperiod jämfört med tidigare avtal och uppgraderingen av nätverket sker bara en aning tidigare än vad som ursprungligen planerats. Förutom det missnöje som pyr i organisationen har man främst drabbats av ökade arbetskostnader för att driva projektet.
Hittills har projektet föga förvånande varit en förlustaffär för Siemens. Dessutom har ordföranden i Hälso- och sjukvårdsnämnden, Henrik Hammar, hotat med ett byte av leverantör om inte situationen förbättras avsevärt. Henry Korpela vill dock inte uttala sig om Siemens ångrar att de åtagit sig uppdraget, prestigeaffären som sågs som den tyska jättens genombrott på den svenska marknaden.
– Jag ångrar att vi inte tillsammans med Region Skåne gjorde en ordentlig förstudie och kravspecifikation innan affären. Jag anser att vi är på rätt väg och hoppas att vi får fortsatt förtroende att sköta landstingets telefoni, säger Henry Korpela.
Faktaruta: Region Skåne handlar telefoni som tjänst
Region Skåne har valt att utkontraktera all telefoni till Siemens Enterprise Communications, som ska ge landstinget en centraliserad lösning som delvis bygger på ip-telefoni. De tio sjukhusen har traditionell telefoni och var sin Siemens-växel, Hipath 4000. Primärvården och Folktandvården har ip-telefoni och delar på flera redundanta Hipath 4000-system, kopplade till två telestationer för extra redundans.
Anknytningar: Totalt cirka 28 000, varav mobiltelefoner: 3300, dect: 9 000, ip: 6 000.
Fakta
Handlar telefoni som tjänst
Region Skåne har valt att utkontraktera all telefoni till Siemens Enterprise Communications, som ska ge landstinget en centraliserad lösning som delvis bygger på ip-telefoni. De tio sjukhusen har traditionell telefoni och var sin Siemens-växel, Hipath 4000. Primärvården och Folktandvården har ip-telefoni och delar på flera redundanta Hipath 4000-system, kopplade till två telestationer för extra redundans.
Anknytningar: Totalt cirka 28 000, varav mobiltelefoner: 3300, dect: 9 000, ip: 6 000.
Telefonister: Antal telefonister 58 placerade på fyra av sjukhusen. Hänvisningssystem: Netwise CMG 6.5
Ekonomi: Avtalet är värt 615 miljoner på fem år. I och med det sparar Region Skåne 160 miljoner kronor jämfört med tidigare avtal och får en bättre kostnadskontroll, eftersom användarna betalar för exakt den funktion de behöver.
publicerad 4 september 2007