Patrik Sörqvist lämnar Dstny: ”Jag trivs bäst med…”

Branschen Efter drygt två och ett halvt år som operativ chef lämnar Patrik Sörqvist Dstny. Vi har pratat med honom om bolagets snabba tillväxt, UC-branschens framtid och vad han ska göra framåt.

Patrik Sörqvist lämnar Dstny: ”Jag trivs bäst med…”
Patrik Sörqvist, foto: Dstny.

Patrik Sörqvist är en riktig telekomveteran med ett förflutet i ledande roller på bolag som Mitel, Telepo och Soluno. 

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Det sistnämnda bolaget var han vd på när det (och Telepo) sommaren 2021 förvärvades av belgiska Dstny. Där har han sedan dess varit operativ chef. En position han nu lämnar.

 – Det är inte så dramatiskt. Dstny har växt fort och blivit ett bolag med tusen anställda. Det har varit en väldigt rolig resa men när man kommer till en viss fas är det dags att lämna över. Jag trivs bäst med att bygga upp lite mindre bolag och känner ett väldigt stort förtroende för dem som nu ska driva Dstny vidare i uppskalningsresan.

 I samband med förvärven sattes målet att bli en av de största UC-spelarna i världen. Sörqvist beskriver det som att det fanns en tydlig lucka på marknaden. 

– De stora teknikleverantörerna tog för lång tid på sig med att ta fram nya produkter och tjänster till operatörerna och time to market blev alldeles för lång. Det såg vi både på Soluno och Dstny. Dessutom hade de snarare teknikerna än slutkonsumenterna i fokus.

 Med enkelhet och användargränssnittet i fokus startades därför teknikbolaget Dstny for service providers. Bolaget skulle både serva alla lokala Dstny-bolag och bolagets alla externa operatörskunder som ett PaaS-bolag (plattform as a serivce).

 – Det fanns absolut ett motstånd från branschen att köpa saker som en tjänst. Men ska du hänga med i den snabba utvecklingen finns det som jag ser det inget alternativ och det har fler och fler insett.

 Vad var den största utmaningen med förändringen?

 – I början var det att förankra förändringen internt. Vi hade bra produkter men de behövde göras om och innan vi hade en helhet på plats var det svårt för utvecklarna och produktägarna att se hur allt skulle hänga ihop. 

– Dessutom ville vi driva igenom förändringen samtidigt som vi levererade tillväxt och lönsamhet. Att vi lyckades med det är jag otroligt stolt över.

 Trots att tre år egentligen inte är så lång tid har det hunnit hända mycket i telekombranschen sedan Dstny for serviceproviders grundades.

 – Under den första tiden låg vårt huvudfokus på att hjälpa operatörerna att öka sina intäkter, genom fokus på användarupplevelsen för att minska churn och genom integrationer för att möjliggöra merförsäljning.

– När det blivit sämre ekonomiska tider har operatörerna naturligtvis haft ett större fokus på kostnadsbesparingar och då har vi också skiftat vårt fokus ännu mer mot automation så att operatörerna inte behöver lika mycket resurser internt. Allt handlar om att tydligt skapa kundvärde.

 UC-marknaden har de senaste åren blivit mer snabbrörlig och Dstny har varit snabba på att hoppa på många av de senaste årens trender, som exempelvis Teams-telefoni, omnichannel och analytics.

 – De traditionella spelarna såg Teams som ett hot, men vi insåg direkt att det är bättre med en mindre del av en stor kaka än en stor del av en liten kaka. Nu är vi en av de absolut största leverantörerna av Teams-telefoni i världen.

 Sticker Sverige ut på något sätt jämfört med andra marknader?

 – Absolut. Sverige är fortfarande på många sätt en kristallkula för övriga Europa när det kommer till telekom. Det vi har här, kanske kommer i andra delar av Europa om fem år. Mobilitet är en typisk sådan sak.

– Sen skulle jag säga att vi traditionellt sätt ligger lite efter på saker som är tydligt USA-drivet, då tänker jag Teams-integrationer och på allt som händer med ai. 

 Vad tror du om UC-branschen framåt?

 – De absolut största spelarna som Microsoft, Cisco och Zoom kommer fortsätta att göra det mesta själva, medan de mindre aktörerna kommer gå mot mer likriktade plattformar. 

– Samtidigt tror jag att vi kommer få se de färre spelarna ta ännu mer nischade positioner på marknaden.

 Varför?

 – Jag tror vi är på väg bort från att man att man köper in en och samma UCaaS-lösning till alla i en organisation. Personligen använder jag fyra olika som var och en fyller olika behov. Den trenden, alltså att behovet blir mer relaterat till en specifik individ i en organisation kommer bli starkare.

 Hur ska de mindre spelarna tänka för att möta den här utvecklingen?

 – Jag tror att vägen framåt är att erbjuda vertikala lösningar som adresserar en liten del av marknaden, och konkurrera med spets snarare än bredd. Det gäller bara att bestämma sig för en startpunkt som kan vara Teams, ett crm-verktyg eller en kontaktcenter-lösning och satsa fullt ut på det.

 Kommer du bli kvar i telekombranschen?

 – Tanken är inte att mitt fokus ska vara telekom i framtiden. Det är en väldigt rolig bransch, men det finns andra roliga branscher också.

 

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.