Penny-chefen efter Tele2:s beslut: ”Jag är öppen inför framtiden”

Branschen Kort men naggande gott. I går gick utmanaren Penny officiellt i graven och märkeschefen Bodil Prising lämnar Tele2. Så vad tar hon med sig  från tiden där – och vart är hon på väg?

Penny-chefen efter Tele2:s beslut: ”Jag är öppen inför framtiden”

I början av 2020 begåvades Sverige med en ny tele-operatör. Penny var Tele2:s nya satsning för att attrahera i det nya digitala landskapet. Chef för lanseringen var Bodil Prising som rekryterats just för rollen.
– Vi bygger Penny på en helt ny plattform och har kunnat bygga upp ett väldigt bra kunderbjudande. Det är ett tydligt varumärke, en tydlig målgrupp och en tydlighet i vad vi ska leverera för tjänster, sade hon till Telekom idag vid lanseringen.

Nu, ett och ett halvt år senare avslutas Penny-resan då märket införlivas i Tele2 och Bodil har därmed valt att lämna operatören helt. Telekom idag ringde upp för att fråga om tiden som varit – och den som kommer näst.
– Det har varit fantastiskt kul att få jobba med Penny. Jag ser det fortfarande som att det här konceptet är helt rätt. Vi var först med att bygga ihop mobil, bredband med en play-tjänst. Den senare utvecklade vi på tre månader. Och rent konceptuellt var vi rätt på det, säger hon.

Penny lades ner den 28 september och kunderna flyttas över till Tele2. Men Bodil säger att hon inte kommer att hänga med över till moder-skeppet.
– Nej, jag lämnar helt och hållet. Jag kom till Tele2 för att jobba med Penny specifikt. Däremot flyttar flera i teamet från Penny över till Tele2 och Comviq.

Hur ser du på din tid på Penny, vad är du stolt över?
– Jag är stolt över konceptet och den helt digitala profilen vi tog fram. Jag vet att Penny-arvet, och då framförallt vårt digitala kundservicekoncept, kommer leva kvar.

Tiden blev ju knapp, hann du åstadkomma det du hoppades på?
– Vi hade jättemycket mer i pipen. Men så är det ju alltid, mycket vill ha mer. Vi hade bara börjat. Tele2:s beslut att införliva Penny är strategiskt och ligger i linje med vad Kjell [Morten Johnsen, Tele2:s vd, reds.anm] kommunicerat. Det handlar om mindre antal varumärken på marknaden och mer premiuminriktning.

Så vart är du på väg?
– Det har jag ännu inte bestämt utan jag får se var jag hamnar. Jag har ju jobbat mycket inom telekom, men det finns ju även spännande saker utanför det. Jag säger att jag är öppen inför framtiden.

Senaste artiklarna

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde.