Phoneras tjänst Mobil växel är tänkt för små företag med upp till 19 anställda. Administrationen av användarna är inte riktigt anpassad för större organisationer, förklarar Marco Olsson, som är produktansvarig på Phonera.
– För de större företagen har vi vår vanliga centrex-lösning, där man också kan blanda fasta och mobila telefoner.
I båda fallen är det ändå samma tekniska grundplattform som används, svenska Telavox. Men det är inget som användarna ser, eftersom Phonera satt sitt eget varumärke i gränssnitten. De har också anpassat utseendet en del och valt bort ett antal funktioner för att öka enkelheten. Ändå är den långa listan av inkluderade växelfunktioner ett viktigt argument när man presenterar erbjudandet. Där finns 20 punkter med allt från fastnummer, svarsgrupp och köfunktion till mobilappar, nummerserier och abonnemang.
Mobil växel erbjuds i två prisnivåer. Med rörlig minuttaxa är den fasta månadskostnaden 165 kronor. Varianten som inkluderar samtal, sms och mms kostar 499 kronor i månaden, men med ett tak på en trafikkostnad som motsvarar 3 500 kronor inom Sverige.