Phoneras sip-trunk drabbad av störning

Driftstörningar Ett plattformsbyte hos operatören Phonera ställde till det för kunder som ansluter företagsväxeln via sip-trunk. För de värst drabbade blev det avbrott i telefonin i två hela dagar.

Det var under natten till onsdag som Comhem-ägda Phonera genomförde ett planerat byte av plattform för sin sip-trunktjänst. Men någonting gick fel och istället för en stabilare tjänst som tänkt drabbades istället en del av kunderna av avbrott. Problemen visade sig svårlösta då de sista kunderna beräknades få telefonin tillbaka först på torsdagskvällen.

– Det har handlat om en fåtal kunder, men är självklart inte acceptabelt ändå, säger Fredrik Hallstan, presschef hos Comhem och Phonera.

Någon siffra på antalet drabbade kunder vill han inte ge men konstaterar att det inte finns några så kallade samhällsviktiga verksamheter, exempelvis sjukvård och räddningstjänst, ibland dem.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.