
Polisen är idag en av de största statliga verksamheterna. Totalt finns över 28 000 anställda inom Rikspolisstyrelsen, Statens kriminaltekniska laboratorium och landets 21 polismyndigheter. Då merparten av dessa ska finnas tillgängliga för medborgarna under dygnets alla timmar behöver polisen en stabil kontaktcenterlösning som gör det enkelt att hantera stora mängder inkommande samtal.
För detta uppdrag har Rikspolisstyrelsen nu valt Telia. Under de kommande två åren ska kontaktcenterlösningen Telia Call Guide hantera polisens nationella nummer, 114 14, som varje år mottar omkring 5,5 miljoner samtal. Avtalet om kontaktcenter kan förlängas ytterligare två år och värdet på affären beräknas ligga på omkring 18 miljoner kronor.
Samhällskritisk kommunikation
Rikspolisstyrelsen har också känt av ett växande behov av mobila lösningar, inte minst för utredningsstöd och övervakning. Under upphandlingen ställde man höga krav på säkerhet, kvalitet och funktionalitet i näten – och Telia gick även här vinnande ur striden.
– Få svenska myndigheter är lika kommunikationsintensiva och ställer samma krav på sina kommunikationslösningar. Jag är stolt över förtroendet och att vi får möjligheten att bidra till att utveckla verksamheten hos en kund med en så samhällskritisk funktion, säger Jan Pettersson, chef för offentlig sektor på Telia.
Operatören kommer dels att leverera fast telefoni, vilken omfattar cirka 70 miljoner trafikminuter per år. Dels mobil telefoni, vars volym ligger på omkring 30 miljoner minuter per år, fördelade på 26 000 abonnemang. Dessutom ingår 7000 abonnemang för mobilt bredband.
Avtalet om fast och mobil telefoni löper även det på två år, med en option på ytterligare två. Avtalsvärdet är cirka 90 miljoner kronor.