46 procent av landets småföretagare tror att deras försäljning kommer att öka de närmaste sex månaderna. Anledningen, enligt Vismas Affärsbarometer, är att de tror på förbättrat produktutbud samt fler försäljningskanaler.
– Det är glädjande att framtidstron bland små och medelstora bolag består. Då hela 99 procent av Sveriges företag är små och medelstora är det även ett tydligt kvitto på ett positivt och stabilt ekonomiskt klimat i landet, säger Henrik Salwén, vd för Visma Advantage, i ett uttalande.
Framåt i Kronoberg
De allra mest positiva småföretagarna finns i Kronobergs län, där sju av tio tror på ökad försäljning. Men även i Gävleborg och Skåne är framtidstron högre än snittet.
I Kalmar län tror däremot bara två av tio på ökad försäljning.
Endast en av tio småföretagare tror att försäljningen kommer att backa. Anledningen till detta anges vara ökad konkurrens eller minskad intern kapacitet.
Vismas Affärsbarometer bygger på en enkät som besvarats av 1038 små och medelstora svenska företag mellan den 10 och 20 november 2017.