Under årets andra kvartal har bolaget haft ett stort fokus på att genomföra integrationen mellan Mobyson och Stjärna Fyrkant. Ett flertal leverantörsavtal och finansieringsavtal omförhandlats, vilket både resulterat i bättre villkor och frigörande av kapital.
– Den nya organisationen är på plats. Bolagens affärssystem och it-stöd har integrerats, vilket möjliggör effektiva interna processer och hög kundservicegrad. Dessutom har säljorganisationen mot små och medelstora företag förstärkts, säger Jonas Arnström, vd för Stjärna Fyrkant.
Uppåtgående kurva
Bolagets bedömning vid samgåendet var att synergierna under 2011 skulle ge en positiv effekt på rörelseresultatet före avskrivningar och omstruktureringskostnader med omkring 6,6 miljoner kronor. När integrationsarbetet nu är genomfört och avslutat enligt plan räknar man med att nå detta mål under året.
– Trots ett stort fokus på integrationsarbetet har Stjärna Fyrkant inte tappat fart på marknaden. Tvärtom så har försäljningsutvecklingen varit positiv, fortsätter Jonas Arnström.
Under det andra kvartalet ökade Stjärna Fyrkant intäkterna till 56,3 miljoner kronor, vilket är 85 procent bättre gentemot föregående år. Samtidigt stärktes bruttomarginalen från 22,5 procent till 33,3 procent.
Smb-marknaden driver
Intäktsökningen och den väsentligt förbättrade bruttomarginalen är enligt Jonas Arnström delvis en konsekvens av sammanslagningen med Stjärna Fyrkant, men också ett resultat av Stjärna Fyrkants produkt- och tjänstebredd. För att inte glömma en väsentligt utökad kundbas.
– Marknadsefterfrågan har varit god under perioden och framförallt inom segmentet små och medelstora företag har utvecklingen varit positiv. Stjärna Fyrkants effektiva försäljningsprocesser och förstärkta säljstyrka har under perioden kunnat tillvarata den efterfrågan, säger han.
Rörelseresultatet före nedskrivningar och avskrivningar är positivt och ackumulerat under första halvåret ligger ebitda på plus 0,9 miljoner kronor, jämfört med minus 5,3 miljoner i fjol.
Spänd förväntan
På Stjärna Fyrkant märker man också av ett ökat intresse för de prioriterade tjänsterna inom mms, mobile management system, kedjans eget webbaserade administrativa stödsystem i hanteringen av mobila tjänster – från inköp och administration till support och service.
Denna trend bedömer man tacksamt kommer att fortsätta manas på av den starka tillväxten inom smartphones.
– Stjärna Fyrkants plattform mms ger oss en fördel framför konkurrenterna och knyter kunderna närmare till företaget. Efter avslutat integrationsarbete kan bolaget nu dessutom fullt ut fokusera på marknadsbearbetning och jag ser med förväntan fram emot det andra halvåret, avrundar Jonas Arnström.