Så många pratar hellre med en chattbot än en människa

Chattbotar Knappt varannan svensk föredrar en chattbot framför en människa i vissa situationer. Det visar undersökningen “Svenska folket och AI”.

Så många pratar hellre med en chattbot än en människa

I dag känner så gott som alla till begrepp som artificiell intelligens och chattbotar och faktum är att de flesta svenskar kan tänka sig att använda sig av en chattbot i stället för att konversera med en människa. Av undersökningen “Svenska folket och AI” framgår att 83 procent kan tänka sig att använda sig av en chattbot i stället för att kommunicera med en människa.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Samtidigt visar undersökningen att det är färre som är positivt inställda till hur ai påverkar dem än i fjol. För ett år sedan var siffran 54 procent men i år har den rasat till 42 procent.

Bakom undersökningen, som omfattar svar från 1000 personer i Sverige, står Göteborgs universitet, Bolagsverket, Postnord och Lunds universitet.

I undersökningen svarar 46 procent av de tillfrågade att de “i någon vardagssituation föredrar en chattbot eller ai-baserad kundtjänst framför en riktig människa”. Yngre personer är ännu mer benägna att använda sig av en chattbot och fler än hälften av de tillfrågade i denna åldersgrupp säger sig föredra chattbotar.

Snabbt och smidigt att använda chattbotar

Det som gör svenskarna välvilligt inställda till chattbotar är att det är snabbt och smidigt att använda sig av dem. Men det finns också en viss oro för att ai-tekniken ska leverera felaktiga rekommendationer eller beslut.

– Det är anmärkningsvärt att vi har kommit till en plats där nästan varannan anförtror ai framför människor vid kundtjänst, och att vår främsta oro är att ai:’n ska guida oss fel, säger Lukas O Berg, vd på Insight Intelligence som genomfört undersökningen.

Senaste artiklarna

Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv om aktuell teknik.