Pris och design viktigt för ungdomar

Det är i första hand priset och designen som fäller avgörandet när ungdomar köper mobiltelefon. Det visar en undersökning som halebop.se genomfört bland sina besökare under januari. Närmare 30 procent uppger att priset är viktigast, medan 18 procent säger att designen betyder mest vid val av mobil. Därefter anges kamera som ett tungt vägande skäl.

Undersökningen visar också att ungdomar främst kommunicerar via sms. 65 procent svarade att de oftast använder mobilen för att sms:a, medan endast 30 procent angav att de främst nyttjar mobilen för att ringa med.

På frågan om val av märke uppgav 36 procent att de föredrar Nokia och 34 procent att Ericsson är favoriten. Därefter kom Samsung med 17 procent. Många ungdomar äger också mer än en telefon, 35 procent svarade att de äger två mobiler.

Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv om aktuell teknik.