Myndigheten Post- och telestyrelsen bildades i början av 90-talet. Då låg fokus på marknadsorienterad infrastruktur. Över åren har arbetet förändrats och det är över tio år sedan man senast genomförde en organisationsuppdatering.
Men de nära 30 år gamla grunduppgifterna är inte längre dominerande och sedan en längre tid har arbetet med att stödja genomförandet av regeringens bredbandsmål tagit stor plats.
Även områden som digitalisering och totalförsvar har flyttats upp på agendan – och enligt myndighetens generaldirektör Dan Sjöblom kommer de fortsatt vara en väsentlig del av verksamheten framöver.
Den förändrade inriktningen kräver en förändrad organisation. Sjöblom meddelar att man vill gå mot en funktionsdelad struktur som på ett mer effektivt kan hantera myndighets ansvarsfrågor. Detta innebär att tre divisioner skapas: marknadsutveckling, samhällsresurser samt myndighetsstöd.
Den nya organisationen kommer sjösattas den 1 mars 2019 och PTS söker nu chefer för de tre divisionerna.