PTS granskar Telias e-postproblem

Post- och telestyrelsen, PTS, inleder en granskning av Teliasoneras storskaliga e-postproblem som har drabbat företagets kunder.

PTS vill att Teliasonera ska svara på vad som har hänt, vad som har gjorts för att lösa problemet och vad företaget gör för att det inte ska inträffa igen. Den 7 maj 2007 trädde PTS allmänna råd om god funktion och teknisk säkerhet i kraft. De säger att tele- och internetoperatörerna bör bedriva ett kontinuerligt och systematiskt säkerhetsarbete för att uppnå säkrare elektroniska kommunikationer. Dessa allmänna råd kommer att användas som underlag i granskningen av Teliasonera.

Enligt Telia är problemen nu avhjälpta. Den 3 januari klockan 15.00 havererade disken i en av operatörens sex centrala mejlservrar. Det gjorde att cirka 300 000 e-postkonton inte kunde skicka eller ta emot e-brev. Servern strulade redan före julhelgen men en omstart av servern tycktes då ha löst problemet.

Vid en kontroll visade det sig att den havererade servern orsakat skador även i backupfilerna, vilket fått till följd att det inte gått att återskapa mejl från den 15 december och framåt. Under tiden servern legat nere har de 300 000 e-postkontona fått cirka 1,9 miljoner e-brev som ligger i kö på servrarna. Det har belastat den övriga mejltrafiken och övriga kunderna kan ha uppfattat att det gått långsamt att mejla och det har tagit tid att logga in.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.