PTS kampanj ska få dig att undvika felköp

Störningar Ett spontaninköp som visade sig ge ödesdigra följder. I en serie reklamfilmer vill Post- och telestyrelsen uppmärksamma konsumenter om att tänka efter före.

PTS kampanj ska få dig att undvika felköp

Vi börjar närma oss jul och med det så går handeln in i en av sina mest hektiska perioder. Och i takt med att e-handeln ökar och vi börjar köra prylar från världens alla hörn – så kan det lätt bli fel. Detta i form av att konsumenter köper saker som inte uppfyller EU-kraven på produkter med radiosändare.

PTS är en av flera myndigheter som utöver marknadskontroll när det gäller radiosändare på marknaden och i de fall man köper en sak som inte är anpassad till EU:s krav – kan konsekvensen bli att den stör ut annan radioanvändning.
– Vi vill med denna kampanj vända oss direkt till konsumenterna och upplysa om hur fel det kan gå om man köper dåliga prylar. I fyra humoristiska filmer möter vi en familj som inte vill erkänna sina felköp, säger Magnus Leijel, enhetschef på PTS.
Kampanjen heter ”Blev det ett felköp?” och kommer att spridas via Youtube i samband med de stora e-handelsperioderna som väntar inför julhelgen.

 

 

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter