PTS kräver snabba ryck vid intrång hos operatör

säkerhet Integritetsincidenter hos teleoperatörerna ska rapporteras till PTS redan inom 24 timmar, enligt en ny EU-förordning. Även drabbade kunder ska underrättas.

EU-förordningen som trädde i kraft den 25 augusti är en skärpning av regelverket som redan tidigare krävt att teleoperatörerna ska rapportera in olika slags säkerhetsincidenter och stora driftsstörningar till PTS. Nu ska den teleoperatör som upptäcker en integritetsincident i företagets kommunikationstjänst rapportera händelsen till PTS inom 24 timmar. En ny e-tjänst har tagits fram för att göra hantegringen snabb och enkel.

– Operatörernas rapporter ger PTS underlag att bedöma om operatörerna följer bestämmelserna som finns till för att skydda användarnas integritet, och i annat fall bedriva tillsyn. Rapporterna bidrar också till att öka PTS kunskap om vanliga orsaker till integritetsincidenter, säger Karin Malmberg, jurist på enheten för integritet och driftsäkerhet.

Skyldigheten att rapportera integritetsincidenter innebär också att operatören ska rapportera incidenten till berörda abonnenter och användare.

– Konsumenter som upplever att de har blivit drabbade av integritetsincidenter är välkomna att höra av sig till PTS. Allmänhetens erfarenheter är ett viktigt komplement till den information som operatörerna är skyldiga att lämna, säger Karin Malmberg.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.