PTS: Operatörer behöver bli bättre på identifiering

Operatörer har en skyldighet att riskanalysera identitetsincidenter.
Men företagen brister i arbetet, det menar PTS som nu ska granska operatörerna.

PTS: Operatörer behöver bli bättre på identifiering

Post- och telestyrelsen har fått in flera incidentrapporter som tyder på att kundtjänstmedarbetare inte säkerställer inringande kunders identitet – ett problem som måste rättas till. Detta då abonnemangsinformation riskeras att hamnar i orätta händer – med risk för att drabba abonnenten negativt.

Incidentrapporterna visar att operatörer behöver arbeta fram ett bättre arbetssätt för hur identifiering ska gå till när abonnenter kontaktar kundtjänst via telefon.
Därför kommer myndigheten att granska hur några av de större operatörerna arbetar med autentisering

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter