Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

PTS: Operatörer måste bli bättre på uppföljningar

Operatörer Enligt Post- och telestyrelsen behöver teleoperatörer hålla bättre koll på hur uppgifter om abonnenter hanteras i butiker som säljer abonnemang.

PTS: Operatörer måste bli bättre på uppföljningar

PTS har granskat hur Sveriges fyra största teleoperatörer och deras återförsäljare hanterar uppgifter om abonnenter i butiker. PTS har särskilt tittat på åtkomst- och behörighetshantering, samt loggning och kryptering av uppgifter som överförs via internet. Det är alltid teleoperatören som är ansvarig för att uppgifter om abonnenter och deras kommunikation hanteras på ett säkert sätt. I ansvaret ingår bland annat att genomföra riskanalyser och att bedöma om åtgärder behöver vidtas för att minimera identifierade risker.

– Teleoperatörerna arbetar aktivt med säkerhetsåtgärder som minskar risken för att uppgifter om abonnenter och deras kommunikation kommer på avvägar, men det finns arbete kvar att göra. Operatörerna behöver exempelvis bli bättre på att följa upp så att butikssäljarna är utbildade och följer reglerna, säger Mikael Ejner, it-säkerhetsspecialist på PTS nätsäkerhetsavdelning.

Under tiden som PTS genomfört granskningen har några av operatörerna ändrat sina rutiner för att bli bättre på säkerhetsarbetet och därmed anses granskningen vara avslutad.

Teleoperatörerna som granskats är Telia, Tele2, Telenor och Tre.

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter