Digitaliseringsledaren: Utan data finns ingen framtid

Digitalisering Sluta sälja, börja förmedla – det är framtiden. Pumptillverkaren Grundfos vision är att gå från produktförsäljning till att leverera tjänsten ”vatten”.
– Löser vi det här så kommer vi hålla oss i business länge, säger Fredrik Östbye, på företaget.

Digitaliseringsledaren: Utan data finns ingen framtid

Det företag som inte inser att data är framtiden – har ingen framtid. Det menar Fredrik Östbye, digitaliseringschef på pumptillverkaren Grundfos. Och för en traditionell hårdvarutillverkare är det här en besk verklighet. Eller? Fredrik ser stora möjligheter, och om man bara är någorlunda snabb och vaken så är vinsterna enorma.

– Vi har insett att ägandet är på väg bort. Det gäller överallt. Fler går från att köpa fysiska enheter till att betala för tjänster. Och då måste vi förflytta oss med kunderna. Vi började med pumpar, nu erbjuds pumpar med serviceavtal. Men vi ska fortsätta med att leverera pumpar som tjänst – och visionen är att kunna gå till ”vatten som tjänst”, säger han.

Fredrik är entreprenör i grunden och kom till Grundfos för ett år sedan. Och även om man kan tycka att tiden varit knapp så har han lyckats driva på digitaliseringsarbetet rejält.

– När jag kom till Grundfos började jag med att kartlägga vad som fanns inom organisationen. Sedan fick jag möjligheten att plocka in folk från övriga delen av företaget och bygga upp en ny enhet. Nu släpper vi vår första digitala tjänst till kunder och efter sommaren kommer vi lansera ytterligare några. Vi har även identifierat vilka förmågor vi måste bygga upp inom företaget och påbörjat transformeringen för att kunna realisera den digitala pumpen.

”Vi dödade diskussionen om tekniken”

I början fanns det dock motstånd, Grundfos har traditioner från 1800-talet och rötterna i hårdvara. Men när det mumlades om att det var ”framtidstänk” och ”omöjligt” – så visade det nystartade teamet vinsterna med digitaliseringen.

– Tre dagar tog det att ta fram ett system där en pump kan beställa sina egna reservdelar. Vi dödade diskussionen om tekniken – den finns i dag. Det som begränsar oss är istället vår förmåga att utnyttja den, säger Fredrik.

Men trots att man kunde visa direkta vinster så finns det flera hinder på digitaliseringsvägen.

– En av de största utmaningarna är hur du ska kombinera den befintliga ”go to market-modellen” med den nya typen av affär. Hur ska du få tillgång till dina slutkunder?

Siktar på nytt ekosystem

Tanken som Grundfos har är att man vill börja ta över ”ägandet” av pumprummen. Bygga ekosystem kring sina pumpar och sköta all drift hos slutkunderna.

– Om vi kan ta förarpositionen och skapa ett system tillsammans med andra leverantörer, då sitter vi bra till. Vi har styrkan och trovärdigheten eftersom vi är världens största pumptillverkare. Men för att få positionen vi vill ha måste vi vara snabba – och vi måste förändra vårt sätt att innervera, säger han.

Nästa steg för Grundfos är nu att visa upp ett fungerande system, och att övertyga kunder om att de kan hantera pumprummet. För i de flesta fall är kunder som hotell och andra verksamheter inte intresserade av pumprum – de vill bara ha vatten i kranarna.

– För att lyckas komma till visionen om att sälja vatten som en tjänst måste vi kunna påvisa affären. Vi måste skapa framgångshistorier med riktigt namnkunniga kunder så att de kan sprida det vidare.

”Otroligt stor respekt för startups”

Och självklart finns det ett visst mått av oro inför framtiden. Även om man är störst på dagens marknad – betyder det inte att man kan vila på sina lagrar. Det visade inte minst Nokia som helt missade smartphonemarknaden och gick under.

– Vi studerar omvärlden, och vatten är ett superstort engagemang för många företag. Tänk dig om någon skulle utveckla en enhet som kan rena vatten direkt vid kranen i varje hem. Därför har jag otroligt stor respekt för startups och vi måste se till att komma så nära slutkunden som möjligt. Sedan är det även viktigt att vi måste våga satsa på entreprenörer utanför organisationen. För att tillsammans hitta sätt att bättre lösa problem, säger Fredrik Östbye.

 

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.