Rapport: 10 största riskerna för telekombranschen 2024

branschen Revisionsföretaget EY har kartlagt de största utmaningarna inför nästa år. Ökade kostnader som orsakas av cyberbrott och osäkerhet kring ai-lagstiftning är några av punkterna på listan.

Rapport: 10 största riskerna för telekombranschen 2024

Telekombranschen står inför både möjligheter och utmaningar under nästa år. Revisions- och rådgivningsbolaget EY har sammanställt de tio största riskerna för telekombranschen under 2024 baserat på flera olika bransch- och konsumentundersökningar.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Det är tydligt att utvecklingen på ai-området, inte minst inom generativ artificell intelligens, är något som påverkar telekomföretagen på många olika områden, inte minst när det gäller säkerhetsutmaningar. Allra högst upp på listan hamnar också säkerhet – enligt EY tror en majoritet av telekomföretagen att cyberbrott kommer att leda till kostnader på över tre miljoner dollar i slutet av nästa år.

Ai-utvecklingen innebär också att punkten ”regelverk” tar plats på tio-i-topp-listan, detta eftersom kommande lagstiftning som påverkar ai-användningen skapar osäkerhet i telekombranschen. Enligt EY är det särskilt inom EU som det finns oro för att internationell konkurrenskraft kommer att hämmas av utvecklingen på ai-området.

På andra plats kommer ökade levnadskostnader, något som drabbat det stora flertalet konsumenter. Enligt EY:s undersökning är det endast 16 procent av konsumenterna som agerar för att aktivt minska sina kostnader för mobila och fasta anslutningar så har utvecklingen slagit hårt mot streamingtjänsterna. En majoritet, 60 procent, av de tillfrågade i undersökningen uppger att ökade levnadskostnader har gjort dem mer benägna att söka efter förmånliga erbjudanden för produkter och tjänster.

– Hushållen är pressade, men svenskar ser ändå digitala produkter som en slags basvara som de är ovilliga att kompromissa med. Det visar på den starka digitala kulturen i Sverige och att man är mindre benägen att minska sin konsumtion jämfört med andra länder, säger Charlotta Kvarnström, rådgivare till telekombranschen på EY i ett uttalande.

Seglat upp som stor utmaning

På tredje plats återfinns problematik kring hanteringen av kunskap och talang, något som seglat upp som en ny och stor utmaning enligt EY:s undersökning. Förutom att tillgången till ingenjörer med rätt kunskaper är otillräcklig så har allt fler telekomföretag infört anställningsstopp.

– Begränsningar i budgeten hindrar rekrytering av kritisk kunskap och talang. Telekombolag behöver stärka sin befintliga arbetskraft genom att fokusera på kontinuerligt lärande och kompetensutveckling. Att skapa engagemang i sin organisation på nya sätt är viktigt, inte bara för att bygga nya mjukvarubaserade färdigheter, utan också för att skapa mer framgångsrika relationer med kunder och partners, tillägger Charlotta Kvarnström.

Här är hela listan från EY:s globala rapport:

  • Krav på integritet, säkerhet och förtroende är ofrånkomliga
  • Åtgärderna för att stödja kunder med ökade levnadskostnader är otillräckliga
  • Problematik med hantering av kunskap och talang
  • Utmaningar relaterade till hållbarhetsagendan
  • Dåligt utnyttjande av nya affärsmodeller
  • Brister i nätverkskvalitet och värdeerbjudande
  • Misslyckande med att förbättra arbetsplatskulturen och arbetssätten
  • Ineffektivt samarbete med externa ekosystem
  • Bristande anpassningsförmåga till det regulatoriska landskapet
  • Misslyckande med att maximera värdet av infrastrukturresurser

Här hittar du hela rapporten ”Top 10 risks in telecommunications 2024”


 

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.