Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Rätt teknik avgörande för att säkra framtidens talanger

Krönika Det har i många år talats om att konsument-teknik sprider sig in i företagsvärlden. Men fortfarande är det stort gap mellan den tekniken och den som finns på de flesta av våra arbetsplatser, skriver Susanna Reppling på Insight.

Rätt teknik avgörande för att säkra framtidens talanger

It-avdelningarna har inte hängt med utvecklingen av tillgängliga tjänster och kommunikationsbeteenden och förklaringarna är många gällande säkerhet, integritetskydd och utmaningar med användarsupport.

It-avdelningarna har varken processer eller verktyg på plats för att släppa användandet av konsumenttjänster fritt.

Men det börjar förändras, It-avdelningarna börjar komma i kapp. Det finns idag lösningar som möjliggör kontroll och att säkerhet och compliance upprätthålls utan att kompromissa med användarupplevelsen.
Vanligaste åtgärderna och trenderna

Enligt Insights årliga undersökning Insight Technology Index har den vanligaste åtgärden för att förbättra användarupplevelsen hittills varit att uppgradera från Windows 7 till Windows 10 (60%), följt av att utöka tillgången till mobila enheter (företags- eller medarbetarägda) (52%).

Enligt ITI planerar dessutom många företag att införa Windows Autopilot, Intune eller Apple Deployment Programs de närmaste 12 månaderna för att ytterligare modernisera användarupplevelsen och underlätta konfiguration och underhåll.

Redan idag erbjuder de flesta företag (75 procent) färdiga tekniklösningar med en enkel implementering, och medarbetarna kan själva välja vilken enhet de vill ha (desktop, laptop, surfplatta eller smartphone) (75 procent), medan 74 procent säger att de stödjer ett antal olika operativsystem som Windows, MacOS/IOS, Android, Linux.

Sammantaget har åtgärderna lett till att klagomålen på it från användare har minskat när det gäller att ha tillgång till relevant information och data. 64 procent säger att de sett en minskning av klagomål. De svarande säger också att de sett en minskning på 60 procent av klagomålen till it vad gäller restriktioner kring användningen av vissa konsumentverktyg för kommunikation och samarbete i verksamheten.

 

Mer än bara teknikfrustration
Trots att it-avdelningarna satsar hårt för att försöka komma ikapp konsumentupplevelsen, gäller det att hålla tempot uppe. Hur modern tekniken är på arbetsplatsen påverkar nämligen inte bara den allmänna teknikfrustrationen. Enligt ITI 2019 är förmågan att attrahera och behålla talanger direkt kopplad till hur modern teknologin är på arbetsplatsen (77 procent av svenska it-beslutsfattare håller med om påståendet).

Så kallade “digital natives” är idag väl etablerade på våra arbetsplatser och den generella it-kompetensen på svenska företag har gått upp markant de senaste två åren.

I en värld där teknikutvecklingen går allt snabbare, där unga som kommer in på arbetsmarknaden är betydligt mer lättrörliga och dessutom har höga förväntningar på teknikverktygen de ska använda, och där kampen om talangerna blir allt hårdare, gäller det verkligen att inte ta foten från gaspedalen.

Framförallt är det viktigt att inte underskatta vikten av att ha bra lösningar för kommunikation och samarbete anpassade för arbetsplatsen. ITI visar att användare idag tycker de verktyg de har är svåra att använda, 34 procent av it-beslutsfattare i Sverige säger att klagomålen har ökat under de senaste 24 månaderna. Det här är högre än genomsnittet i Europa, där motsvarande siffra är 28 procent.

Trots de nya verktygen som finns tillgängliga kvarstår fortfarande svårigheter med att använda konsumenttjänster för att hantera samarbete och kommunikation i verksamheten, inte minst gällande integration med andra verksamhetslösningar.

Men vi har inte råd att inte möta förväntningarna från ”digital natives”, så mitt tips är att fokusera nästa satsning här för att kunna attrahera och behålla nästa generations talanger.

Susanna Reppling
Nordisk vd Insight

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter