RCS spås fortsatt snabb tillväxt – når 1,2 miljarder användare i år

RCS Trots konkurrensen från OTT-tjänster uppvisar meddelandestandarden RCS stark tillväxt enligt Juniper Research.

RCS spås fortsatt snabb tillväxt – når 1,2 miljarder användare i år

Enligt analysföretaget Juniper Research kommer antalet abonnenter som kan nås med hjälp av RCS-meddelanden uppgå till 1,2 miljarder redan i år. Och år 2026 räknar man med att antalet uppgår till 3,8 miljarder, vilket är 40 procent av det totala antalet mobilabonnemang globalt sett.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

RCS står för rich communication services och är en vidareutveckling av SMS och MMS med funktionalitet för att överföra bild och video samt funktionalitet för bland annat chattbotar och betalningstjänster.

Operatörernas intäkter växer

Enligt undersökningen räknar man med att operatörernas intäkter från RCS kommer att växa från 230 miljoner dollar under 2022 till 4,6 miljarder dollar år 2026.

Juniper Research flaggar dock för att OTT-tjänster, det vill säga de fristående, operatörsoberoende tjänster som skickar meddelanden över nätverken, måste ses som starka konkurrenter till RCS. Operatörerna får rådet att lyfta den större räckvid som RCS har jämfört med det mer fragmenterade OTT-ekosystemet.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.