Enligt analysföretaget Juniper Research kommer antalet abonnenter som kan nås med hjälp av RCS-meddelanden uppgå till 1,2 miljarder redan i år. Och år 2026 räknar man med att antalet uppgår till 3,8 miljarder, vilket är 40 procent av det totala antalet mobilabonnemang globalt sett.
RCS spås fortsatt snabb tillväxt – når 1,2 miljarder användare i år
RCS Trots konkurrensen från OTT-tjänster uppvisar meddelandestandarden RCS stark tillväxt enligt Juniper Research.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
RCS står för rich communication services och är en vidareutveckling av SMS och MMS med funktionalitet för att överföra bild och video samt funktionalitet för bland annat chattbotar och betalningstjänster.
Operatörernas intäkter växer
Enligt undersökningen räknar man med att operatörernas intäkter från RCS kommer att växa från 230 miljoner dollar under 2022 till 4,6 miljarder dollar år 2026.
Juniper Research flaggar dock för att OTT-tjänster, det vill säga de fristående, operatörsoberoende tjänster som skickar meddelanden över nätverken, måste ses som starka konkurrenter till RCS. Operatörerna får rådet att lyfta den större räckvid som RCS har jämfört med det mer fragmenterade OTT-ekosystemet.