Redways expert: Alla företag behöver inte ha en molnväxel

Telefoni Jukka Ristijärvi på Redway ifrågasätter hur många som egentligen har användning för molnväxlarnas funktioner. Här föreslår han flera alternativa lösningar för ditt företags telefoni.

Redways expert: Alla företag behöver inte ha en molnväxel

Leverantörerna får det att låta som att molnväxeln är ett oundvikligt faktum, men det finns fler vägar att gå. Ett alternativ är en on-prem-lösning, där hårdvara samt program lagras och körs i användarens egna lokaler. Fördelen är full kontroll över de egna uppdateringarna samt en hög säkerhet. I dag är det främst organisationer med ett behov av att växeln finns inom skalskyddet som väljer alternativet.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår unika digitala Premium-tjänst öppen bara för prenumeranter.
  • Ett nischat nyhetsbrev för just ditt intresseområde; Professional eller Contact Center.
  • Full tillgång till vår digitala kunskapsbank med över 16 000 artiklar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

– Nackdelen är ju att du behöver ha en egen teknisk kompetens, och en annan nackdel är att du inte blir lika snabbrörlig. Du har inte samma möjlighet att skala upp och skala ner, säger Jukka Ristijärvi som är kundansvarig på Redway Sverige.

Opraktiskt vid stora säsongsvariationer

Det ska sägas att lösningen kan köpas in av en extern leverantör eller konsult – men on-prem kan likväl bli opraktiskt för organisationer med stora säsongsvariationer, som då sitter med ett visst antal licenser.

Då hägrar molnet som ett smidigt alternativ, och enligt Jukka är just flexibiliteten anledningen till att de flesta kunder går över till en molnväxel. Det handlar också om kostnaden, som många gånger är den första drivkraften – men experten tycker att man framförallt ska fokusera på flexibilitet.

– Vad vill du ha din personal till? Att skruva på tekniken eller jobba med verksamhetsutveckling, leverantörsstyrning och de här bitarna? Det är kanske de viktigaste frågorna, säger Jukka.

Teams gör jobbet

Han tycker att man ska sluta tänka telefoni och istället fråga, ”hur realiserar vi talet?” – för man kan göra det på andra sätt än med on-prem eller en molnväxel.

– Det som alla pratar om i dag är ju Teams, och där kan du ju på lite olika sätt koppla på så att du får in- och utgående samtal. Alternativet är att man har fristående mobiler i en organisation, säger han.

Behöver alla ha den telefonilösning som en molnväxel innebär? Jukka ser det som tveksamt. Någon form av växel kan möjligtvis krävas för personal som har behov av en lite mer avancerad samtalsstyrning, exempelvis i en kundtjänst. Men i Sverige är vi så mobiltäta att det enligt experten räcker med en fristående mobil för personalen.

Prata tal istället för telefoni 

En vanlig rutin är att man går från en växel där alla har en anknytning, till att de blir mobila anknytningar, för att sedan flyttas upp i en molnväxel.

– Men vad är det som säger att vi ska upp i en molnväxel? Vi ska kanske ska ha fristående mobiler och för de som behöver extra funktionalitet kopplar vi ihop det i Teams istället. Det är så jag menar att vi ska sluta prata telefoni och istället tänka hur vi kan realisera talet, och vilket verksamhetsbehov det är som vi ska lösa, säger han.

Vem använder telefonist och hänvisning?

Argumentet för molnväxeln är ofta tillgången till telefonist och möjlighet att hänvisa på det gamla sättet, men bland vanliga kontorsanvändare är det nästan ingen som använder hänvisning längre – även då funktionaliteten finns. Utan man kommunicerar ju direkt från adressbok till individ. Det innebär att man kan man tänka annorlunda och kravställa annorlunda.

– Det vanligaste sättet att göra en kravställning är att titta på hur man hade det tidigare, och sedan behöver vi ha något mer – inte, ”behöver vi ha något mindre?”. Det är väldigt traditionsbundet så fort vi pratar telefoni, säger, säger Jukka Ristijärvi.

Senaste artiklarna

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde.