Regina Donato Dahlström om miljardförvärvet: Hos oss är de ingen till-sidan-om-affär

Branschen Telekom idag ringde upp Regina Donato Dahlström, Sverige-chef hos fiberoperatören Globalconnect/IP Only för att grotta ned oss i den nya miljardaffären och planerna på kommande förvärv.

Regina Donato Dahlström om miljardförvärvet: Hos oss är de ingen till-sidan-om-affär

I förrgår presenterades affären där Globalconnect/IP Only köper Open Universe och 14000 villafiberabonnenter av Telenor. Köpesumman berättade man landar på 3 miljarder kronor – ett jätteförvärv på den svenska telekommarknaden.

Regina berätta med dina ord varför ni gör den här affären?

– Det här är en del i vår redan befintliga strategi att växa både organiskt med investeringar, där vi ju är den som investerar allra mest i Sverige i fast infrastruktur, och också tidigare förvärv som dock varit något blygsammare i storlek. Det här förvärvet är en väldigt naturlig del av vem vi är, men det är ju spektakulärt till storleken som vårt största förvärv och ett väldigt betydelsefullt sådant, säger hon och fortsätter:

– Telekommarknaden är inne i en konsolidering och den viktiga pusselbiten med Open Universe och KO-plattformen som förstärker vår befintliga affär inom KO och också vår position i öppet nät. Att drifta och underhålla ett nät är både dyrt och tidskrävande, varför allt fler söker samarbeten som ofta leder till konsolidering.

Hur identifierade ni det här som ett potentiellt förvärv?

– Det här har varit en försäljningsprocess som Telenor initierade, så det har varit en ganska klassisk process som tagit lite tid att slutföra.

Tre miljarder är jättemycket pengar såklart. Hur har ni kommit fram till den siffran?

– Det finns två aspekter som påverkar priset. Dels finns det ju en värdering av en kundbas som ju definitivt är en parameter och sen är ju tillgångar, nät, kund- och partnerkontrakt samt tillväxtpotentialen i nätutbyggnad och efteranslutningar den andra variabeln. Vi är lyckligt lottade av att ha ägare som värderar infrastruktur-tillgången i sig som en väldigt strategisk och viktig tillgång.

Hur blir det med de här kunderna ni tar över. Kommer de byta leverantör?

– Det är två olika svar på det eftersom det är två typer av verksamhet som vi köpt. För villafiber-biten så kommer vi att lägga in verksamheten i vårt varumärke IP Only men det är ju egentligen den mindre delen av förvärvet. Den större delen är ju den som går under varumärket Open Universe som vi bedömer är väldigt starkt och som vi kommer behålla. Vi ska bara integrera precis det som stärker dem, alltså ge det som är vår styrka och vår förmåga att kunna investera vidare.

Har du träffat den nya personalen än?

– Nej. Teamet som har hanterat affären har haft ett informationsmöte i förrgår, och utan att tala för någon annan som är lite förmätet så uppfattar jag att vi uppfattas som precis det som jag säger: en som faktiskt investerar och fokuserar på den här typen av verksamhet som Open Universe gör, mer än de som valde att sälja den. Det är klart att det finns frågeställningar vid förändring, det gör det för oss alla, men jag tror inte att det råder något tvivel över att vi är en engagerad och dedikerad ägare och företag kring fiberinfrastrukturen.

Hur kommer det märkas framöver för de från anställda och för kunderna att ni tar över som ägare?

– Affären för Open Universe kommer mycket närmare centrum i vår affär, det är ingen till-sidan-om-affär utan vår kärnaffär. Det skulle jag våga påstå är en stor skillnad precis som det faktum är att vi har mer finansiella medel att investera i den här typen av affär. Vi har också bra relationer att bidra med till andra stadsnät och andra nätägare, tillsammans med vår unika historik att ha jobbat med alla inklusive våra allra största konkurrenter, säger hon och fortsätter:

– Men jag tror att det för medarbetarna handlar mer om att komma till ett bolag där det här står i centrum och att det blir en viktig skillnad.

Hur ser ni på kommande förvärv?

– Vi har absolut ägarstöd för en fortsatt M&A.

Har ni redan tittat ut tänkbara förvärv eller jobbar ni kontinuerligt med det som man brukar säga?

– Det är nog ja på båda, men självklart ingenting som vi publikt går in på. Det är ingen hemlighet på något sätt alls att telekom är i en mognadsfas redo för konsolidering. Det vi tittar på är absolut fokuserat på infrastruktur, även om det kan finnas förvärv som också har en logik som stöttar vår kärnaffär.

Senaste artiklarna

Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv om aktuell teknik.