Enligt analysföretaget Strategy Analytics slogs det två nya rekord i mobiltelefonförsäljningen under 2004. Totalt såldes 684 miljoner mobiltelefoner världen över, vilket innebär en kraftig ökning jämfört med det tidigare toppåret 2003. Då prånglade mobiltillverkarna ut 517 miljoner enheter.
Det andra rekordet gäller för sista kvartalet 2004. Med 200 miljoner mobiltelefoner toppade 2004 års julhandel det tidigare rekordet med 25 procent.
Sonyericsson sexa
Enligt uppgifter från Ny Teknik, som tagit del av hela rapporten, har Strategy Analytics rankat Nokia som etta med en marknadsandel på 30,4 procent. Motorola har tagit tillbaka andraplatsen från Samsung som i sin tur får nöja sig med en tredjeplats.
Trots att det går väldigt dåligt för tyska Siemens Mobile behåller företaget fjärdeplatsen, LG Electronics är femma och Sonyerissson sexa.
Strategy Analytics är först ut bland analysföretagen att redovisa sina bedömningar av mobiltelefonförsäljningen. Kvar är IDC och Gartner.