Rigshospitalet igång med Aastras sip-dect

Aastras största installation av sip-dect är nu i drift hos danska Rigshospitalet. Lösningen har gjort det möjligt att knyta ihop separata data- och kommunikationstjänster i ett samlat system.

Rigshospitalet igång
med Aastras sip-dect

Rigshospitalet är Danmarks största sjukhus med 70 000 inlagda patienter, 390 000 patientbesök och 45 000 operationer per år. Så det är absolut verksamhetskritiskt att snabbt kunna samla tillgängliga resurser exempelvis runt ett akut vårdbehov.

Nu har man bytt ut ett antal separata system och satsat på en helhetslösning från Aastra. I botten ligger kommunikationplattformen MX-One, som betjänar samtliga de 7 000 anställda. Men det som sticker ut är den stora installationen av sip-dect. I dagsläget har man igång 3 150 enheter i ett nät med 521 basstationer.

Från röst till text

Från dect-telefonen kan personalen söka i kontaktregistret men även nå kollegor via en knapptryckning. Men fokus i projektet har varit att flytta vårdpersonalens och administratörernas samtal i akutlägen till textmeddelanden i en särskild lösning. Den gör det möjligt att snabbt kalla ihop ett team, där de enskilda enkelt kan meddela sin tillgänglighet, om de kan hoppa in och när uppdraget är slutfört.

– Aastras teknik gör det möjligt för oss att kombinera data från olika källor och använda den för exempelvis akutsamtal, konstaterar Rigshospitalets projektledare Ole Bergsten.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.