Krönika: Risken med att ha kundtjänst och kritiska data enbart i molnet

krönika Allt fler företag använder molntjänster, men det gäller att sprida riskerna. Hybridmoln kan vara en lösning, skriver Scott Gower, nordisk säljchef på Datto.

Krönika: Risken med att ha kundtjänst och kritiska data enbart i molnet

En varm sommardag 2021 var toppnyheten i de flesta svenska nyhetsmedier att många webbplatser, sociala medier och molntjänster hade kraschat och låg nere. Kraschen var resultatet av en felaktig konfiguration av ett CDN-nätverk, vilket är ett världsomspännande nätverk av servrar som säkerställer leverans av innehåll till användare och verksamheter. Som tur var dröjde det inte länge innan det mesta var uppe igen och med det försvann händelsen snabbt ur folks minne.

Men hos mig och mina kollegor på Datto sattes tankeverksamheten i gång. Kraschen visar en betydande utmaning i verksamheters användning av molntjänster: I takt med att verksamheter blir mer och mer beroende av molninfrastruktur för att lösa sina digitala behov kan de i värsta fall möta bristande affärskontinuitet om molnlösningarna ligger nere. För hur ska de då komma åt sin molnbaserade backuplösning?

Verksamheter förlitar sig på molnet

Som ett resultat av pandemin och att människor i större utsträckning väljer att jobba hemifrån, har många svenska verksamheter flyttat en stor del av sina IT-lösningar till molnet. Det märks särskilt i verksamheters budgetar där posterna för molnlösningar har ökat med 9,7 procent hos europeiska verksamheter under 2021, och förväntas öka med ytterligare 10 procent under 2022, enligt analysföretaget Gartner.

Det är alltså uppenbart att molntjänster har fått stort genomslag hos verksamheter som vill hantera sin data utanför de egna väggarna. Den stora frågan är dock vilka konsekvenser det kan få när molntjänsterna inte är tillgängliga och kunder samtidigt förväntar sig att tjänster som till exempel kundtjänst ska finnas tillgänglig även när det är kris?

Enligt Dattos senaste rapport om ransomware är den genomsnittliga kostnaden för driftstopp ungefär en miljon kronor. Att vara offline kan alltså medföra enorma ekonomiska kostnader, och vissa verksamheter, framför allt små och mellanstora, kanske inte ens överlever en långvarig krasch.

Lägg inte alla ägg i en korg

90 procent av all data som någonsin skapats har genererats under de senaste åren. Varje dag genereras ungefär 2,5 miljarder byte data. Och under 2021, lagrades 50 procent av all verksamhetsdata i molnet. Även om de stora molnleverantörerna nu är så skickliga att krascher sällan inträffar, är data i molnet lika sårbar för hacker- och ransomware-attacker som om en verksamhet lagrat dem lokalt. Dessutom visar sommarens globala krasch att det också kan vara riskabelt att bara ha sin data i en molnlösning. För om du drabbas av en attack under en krasch som i somras, hur ska verksamheten då kunna komma på fötter snabbt igen?

Mitt budskap är: lägg inte alla ägg i en korg. Detta gäller oavsett var du lagrar din data, men lika mycket också hur du väljer att prioritera din säkerhetskopiering. Lösningen kan vara en hybridmolnlösning. Då finns backup både på lokala servrar och i molnet, vilka helt enkelt kompletterar varandra. Med en hybridlösning kopieras data först och lagras på en lokal säkerhetskopia för att sedan kopieras till molnet. Då kan verksamheter snabbt och enkelt återställa data om olyckan är framme – eller om molnet ligger nere.

Ta tillbaka en del av det som är i molnet

Jag förstår att det kan låta som att verksamheter behöver gå med både hängslen och livrem, men det finns nog de som hade önskat att de hade gjort precis det. Affärskontinuitet handlar om att ta verksamhetens backup till en högre nivå och ställa frågan huruvida organisationen snabbt kan komma i gång igen vid en krasch.

En bildbaserad säkerhetskopiering är att föredra. Alltså en exakt kopia av all verksamhetsdata, inklusive operativsystem, konfigurationer och inställningar, lagrat lokalt. På så sätt kan man återhämta sig snabbare om en molnmiljö kraschar.

Verkligheten är att många svenska verksamheter har blivit beroende av molnet. En annan verklighet är dock samtidigt att molnet, som vilken annan teknik som helst, kan krascha. Därför kan verksamheter snabbt äventyras om deras data bara finns i molntjänster. Den goda nyheten är att om verksamheter i allt högre grad använder en hybridlösning, med det bästa av två världar, är de säkrare. Det kräver dock att verksamheter tar tillbaka en del av det som är molnet in i verksamheten.

Scott Gower, nordisk säljchef på Datto

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.