Tio risker som telekombranschen måste hantera under 2023

branschen Ändrat köpbeteende bland konsumenter och alltför långsam digitalisering. Det är några av de utmaningar telekombranschen ställs inför under nästa år enligt EY.

Tio risker som telekombranschen måste hantera under 2023
Charlotta Kvarnström, EY.

Världsekonomin håller fortfarande på att återhämta sig efter coronapandemin, men det finns också en hel del andra faktorer som skapar osäkerhet i Sverige och globalt sett. Revisionsjätten EY har tagit fram en lista med de tio största riskerna för telekombranschen under nästa år.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Listan toppas av ett förändrat köpbeteende hos konsumenter som en följd av ökade levnadsomkostnader, något som ställer krav på att telekomaktörerna agerar.

EY-rapporten visar att 60 procent av hushållen oroar sig för stigande priser på bredbandsabonnemang och 45 procent anser att man betalar för mycket för olika streamingtjänster.

”Många telekomföretag transformeras”

– Detta är en viktig fråga för många hushåll nu, speciellt då vi betalar för innehåll vi inte använder. Dessutom genomgår många telekomföretag stora transformationer för att kunna vara så kostnadseffektiva som möjligt och därmed erbjuda rätt prisnivåer, säger Charlotta Kvarnström, partner och nordisk ansvarig för EY:s konsultverksamhet inom teknik, media och telekommunikationssektorn.

Den andra risken som EY lyfter fram är säkerhet. Här drar man slutsatsen att telekombranschen inte har agerat tillräckligt kraftfullt för att leva upp till kundernas förändrade krav på säkerhet – detta samtidigt som allt fler telekomföretag drabbas av cyberangrepp.

Många planerar att byta roll

Det tredje hotet på listan handlar om att telekomföretagen inte har lyckats tillräckligt väl i sina ansträngningar att förbättra arbetssätt och arbetskulturen. En oönskad konsekvens av detta är en befarat hög personalomsättning, där 53 procent av medarbetarna på telekomföretagen planerar att lämna sin nuvarande roll under det kommande året, vilket är avsevärt högre än många andra branscher.

– För att genomföra de transformationer som många nordiska telekomföretag befinner sig i behövs en kultur och arbetssätt som gynnar medarbetarna. Transformationerna kommer inte lyckas om inte arbetskulturen uppskattas och branschen kommer då tappa kompetens. Det kommer i sin tur leda till högre kostnader för telekomföretagen och därmed blir det svårt att matcha prisförväntningarna, säger Charlotta Kvarnström.

Här är hela listan från EY:

  • Otillräckliga åtgärder för kunderna med ökade levnadskostnader
  • Förändrade krav från kunderna på säkerhet och förtroende
  • Inte lyckas förbättra arbetskultur och arbetssätt
  • Utmaningar med hållbarhetsagendan
  • Oförmåga att påskynda effekten av digitalisering
  • Misslyckande med infrastrukturens stabilitet och täckning
  • Dåligt utnyttjandet av nya affärsmodeller
  • Misslyckande med att maximera värdet av infrastrukturen
  • Ineffektivt samarbete med externa ekosystem
  • Bristande förmågan att anpassa sig till det regulatoriska landskapet

Senaste artiklarna

Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv om aktuell teknik.