Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Robert Karlsson: Teams gick från 560 miljoner till 2,7 miljarder minuter per dag

Trend2021 Ett ämne som blir svårt att komma förbi när Robert Karlsson på Microsoft trendspanar är Teams. Användandet av tjänsten mångfaldigades när Corona satte världen i karantän.

Robert Karlsson: Teams gick från 560 miljoner till 2,7 miljarder minuter per dag

Robert Karlsson är en välkänd profil i Telekom idags spalter och i Telekom-branschen efter många år på Microsoft, även om de flesta nog känner honom som Robert Carlsson. Telekom idag skickade ut årets trendenkät till mannen som är ansvarig för Teams Room i Sverige hos den amerikanske jätten.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Total tillgång till alla guider och tester
  • Premiumnyheter med de senaste trenderna
  • Fullt fokus på att du ska göra rätt kommunikationsval
  • Tryckt magasin med sex nummer om året
Redan prenumerant?

Hur är läget i Telekom-Sverige just nu?

– Det har varit ett på många sätt väldigt omvälvande år där vi alla verkligen fått anpassa oss till en ny verklighet, både privat så väl som i arbetslivet. Vi på Microsoft Sverige har arbetat under väldigt många år efter devisen att arbete inte är en fysisk plats utan det är var man gör. Vilket gjort oss väl förberedda och redan innan anpassade till ett mobilt och flexibelt arbetssätt. Inte desto mindre har vi ställt om och ställt upp på alla möjliga sätt och varit en stor del av våra kunders förutsättningar för att kunna hantera denna globala Coronapandemi efter bästa förmåga. Vi brukar prata om hur vi var med och digitaliserade Sverige på 7 dagar i våras. Vår plattform Microsoft Teams har för många kunder varit grunden för att kunna fortsätta vara produktiva och hålla kontakt med medarbetare, kunder och partners. Eller i skolan som ett väldigt viktigt verktyg för distansundervisning, säger Robert Karlsson och fortsätter:

– I samband med att Sverige och stora delar av Europa ställde om och började arbeta på distans och på samma sätt sköta skolarbetet på distans (vilket skedde i mitten av mars), gick användningen i Microsoft Teams från 560 miljoner mötes- och samtalsminuter per dag till 2,7 miljarder per dag på bara ett par veckor. Och vi har gått från cirka 20 miljoner dagligen aktiva användare för ett år sedan till cirka 115 miljoner idag. Så Microsoft Teams har verkligen varit i centrum för våra kunders digitalisering detta år. Och jag tror att detsamma gäller för många andra av våra kollegor i Telekom och it-branschen, att vi funnits som en möjliggörare för att våra kunder har kunnat ställa om och fortsätta arbeta även i dessa väldigt annorlunda tider.

Vilka händelser har betytt mest för utvecklingen 2020?

– Inte så överraskande är det Coronapandemin som påverkat och accelererat digitaliseringen under året. Det har i sin tur gjort att många kunder fått tillgång till en mängd nya verktyg och förmågor. Omställningen från att merparten av deltagare i ett möte fanns i samma mötesrum till att de flesta deltar på distans har också inneburit en rejäl ökning av videoanvändandet i möten för att man ska både känna sig inkluderad och kunna ge det mesta av sig själv till övriga. Det har påverkat siffrorna för att slå på video i digitala möten som vi ser har flerdubblats under året. Uttrycken ”hybrid office” och ”hybrid möten” har myntats för att beskriva den nya verkligheten av distansarbete och färre medarbetare på kontoren.

Vad överraskade dig 2020?

– Hur snabbt många organisationer har anpassat sig till en ny normalitet och hur många organisationer har lyckats återhämta sig efter en väldigt tuff och osäker vår. Nu är vi ett liknande läge igen, men ändå mer förberedda och med verktyg och processer anpassade efter ett flexibelt arbetssätt. Inte desto mindre är det väldigt tufft för många, både organisationer och medarbetare. Microsoft har engagerat sig i flera initiativ för att bidra till digitaliseringen och omställningen till ett nytt läge, bland annat Akademin för livslångt lärande tillsammans med Google, Telia, Ericsson med flera.

Vilken utveckling får vi se under 2021?

– En tydlig konsekvens av omställningen till ett mer flexibelt arbetssätt och användningen av moderna verktyg är att många medarbetare använder Microsoft Teams som mötesplattform regelbundet och nu många gånger från hemmakontoret. När man sedan kommer tillbaka till kontoret har inte utvecklingen hunnit med riktigt och många mötesrum har endast ljudmöjligheter och kanske en projektor. Här kommer kraven öka på att ge en bra digital upplevelse, för även om vi kommer ha en tillbakagång till kontoren kommande år så ser vi att en tydlig trend att många organisationer kommer fortsätta tillåta och medarbetare att vilja ha ett flexibelt arbetssätt. Därför behöver våra möteslösningar inkludera både deltagare i mötesrummet och de som deltar på distans. Och som jag beskrev tidigare så är videoanvändningen en väldigt viktig komponent för att våra möten ska fortsätta vara produktiva och inkluderande i denna nya normala värld.

Robert Karlsson tänker efter och fortsätter:

– Vi ser att våra partners kommer med nya smidiga, kraftfulla och prisvärda ”Allt-i-ett”-lösningar för de mindre mötesrummen som ger en komplett Teamsupplevelse i mötesrummen där man inte behöver ta med sig sin laptop för att starta mötet, med enkla och intuitiva kontroller och dessutom perfekta att även använda på hemmakontoret med ett ”personal mode”. Och på tal om hemmakontoret har vi sett ett stort intresse för vår nya kategori Teams Display som är en smart liten enhet för samtal, möten och chat via en Teamsklient som avlastar datorn med att hantera den dagliga kommunikationen via Teams.

Till sist. Vilken trend påverkar telekom mest de kommande fem åren?

– Många av de studier vi gjort det här året pekar på det faktum att kunder ser behovet av fortsatt distansarbete för delar av medarbetarna även efter pandemins slut. Det kommer att påverka många delar som behovet av kontorsyta, användningen av den och behovet av stöd för digitalt samarbete. Här kommer vår bransch att spela en stor roll för att stödja omställningen. Den enorma utvecklingen drivet av kraften i ”molnet” gör att vi kommer se spännande lösningar i mötesrummen med smart hårdvara som till exempel lyssnar och omvandlar tal till text, översättning och även vem som pratar för att kunna göra rika automatiserade mötesanteckningar med mera. Microsoft Graph och ai kommer att ge stöd för interaktion med andra tjänster i Microsoft365 så väl som våra partners lösningar för att det digitala mötet ska vara lika värdefullt som för dom som finns på plats i mötesrummet.

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter