Rullande robot möter kunderna i svenska kommunen

kontaktcenter Kontaktcentret i Upplands-Bro testar att förstärka verksamheten med en fjärrstyrd robot som kopplas upp via videomöte.

Rullande robot möter kunderna i svenska kommunen

Olika slags mjukvarurobotar används redan i offentlig sektor i Sverige, både för att möta kunder i form av chattbotar och för automatisk hantering av repetitiva arbetsuppgifter, så kallad RPA – robotic process automation.

Upplands-Bro tar nu robotifieringen ett steg längre genom att under en period på tre veckor testa en mobil robot i sitt fysiska kontaktcenter. Roboten kopplas upp via ett videosamtal och den agent som möter kunden har möjlighet att fjärrstyra robotens rörelser.

Enkelt och smidigt för invånarna

– Vi arbetar med digitalisering och ständig utveckling av våra arbetsmetoder. Syftet är att göra det enkelt och smidigt för våra invånare att få hjälp med sina ärenden, och att effektivisera arbetet för våra medarbetare, säger Ida Texell, kommundirektör.

Roboten har fått namnet Robin och rullar in i kommunhuset i Kungsängen nu i april. Tack vare att den kan fjärrstyras kan även medarbetare i kontaktcentret som jobbar på distans ge personlig service till kommuninvånarna. Roboten är framtagen av företaget Robotminds.

Senaste artiklarna

Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv om aktuell teknik.