Rune Pedersen: Här är trenderna som påverkar branschen mest 2024

Operatörer Lågkonjunkturen, det osäkra säkerhetsläget, och ai-boomen är några av de trender som kommer påverka telekombranschen mest kommande år. Det slår Rune Pedersen chef för konsumentaffären hos Tre fast i sin trendspaning iför 2024.

Rune Pedersen: Här är trenderna som påverkar branschen mest 2024

Rune Pedersen har i nästan fem år varit chef för Tre:s svenska konsumentaffär. När ett nytt år nu snart står för dörren blir han först ut i Telekom idags nya serie där vi bett ett antal branschprofiler att trendspana inför 2024.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Här är hans spaning:

Hur är läget i Telekom-Sverige just nu?

– Det är en väldigt pressad marknad, där vi börjar se erbjudanden som är på gränsen till vad marknaden klarar av. Det är positivt för Sveriges konsumenter, men vi som bransch behöver ökad lönsamhet för att fortsätta investera i nät och utveckling av våra tjänster, säger Rune Pedersen och fortsätter:

– På den positiva sidan är att telekom är fortsatt prioriterat för kunderna, man väljer inte bort sin uppkoppling, man ser bara över sina abonnemang för att eventuellt minska sina kostnader eller byta upp familjens telefoner och uppkoppling. 

 Vad var det viktigaste som hände i Telekom Sverige 2023?

– Spektrumauktionen i september om man ser på branschen som helhet. För Tre föll den väldigt väl ut, där vi köpte mest spektrum per kund. Köpet låg helt i linje med vår spektrum- och infrastrukturstrategi där vi behåller det spektrum som vi har i midband samtidigt som vi förvärvade tillräckligt med spektrum i de lägre banden. 

– Jag tycker också att det är riktigt bra att hela branschen tog sitt ansvar i auktionen, det gav en god signal att alla handlade ansvarsfullt och förstår de samlade investeringsutmaningar vi står inför.

Chefen för konsumentmarknaden är nöjd med Tre:s 2023. Operatören har enligt honom tagit marknadsandelar och har trots det svåra läget presterat bra ekonomiska resultat.

– Vårt tredje kvartal var det bästa vi gjort någonsin och hela 2023 ser ut att bli ett mycket bra år, inte bara för min del inom konsument, utan alla affärsområden presterar väl.

Men det är inte bara försäljningen som gått bra för Tre under året enligt Rune Pedersen.

– Vi höjer oss också i kundnöjdhet i både interna och externa mätningar. Vi har senaste året dessutom genomfört ett omfattande arbete för att öka kundnöjdhet ytterligare, och redan nu ser vi fina resultat. 

Rune Pedersen är förstås också nöjd över av Tre likt övriga storoperatörer fortsatt att investera i 5g-utbyggnaden.

– Vi fick nyligen bra bevis för att vår nätstrategi var helt rätt, det vill säga att bygga sammanhängande höghastighets-5g där våra kunder befinner sig. När PTS släppte sin sammanställning av 5g-trafik för några veckor sedan så stod vi för 38 procent av all 5g-trafik i Sverige. Och sedan dess vet vi att 5g-andelen i våra nät har ökat.

Vad trodde du skulle hända mer av i Telekom-Sverige 2023?

– Jag hade trott att 5g-tjänster och användning skulle öka ännu mer. I PTS siffror kan vi se att siffran för 5g-trafik enbart är 5,4 procent av den totala trafiken. Vi på Tre ligger på 8.3 procent. 

– FWA ökar, men jag trodde att den skulle öka ännu mer. Vi är mobile only, så vi driver den marknaden tuffast när andra branschkollegor även säljer fiber och andra tjänster. Men nu står 5g-näten pall för en rejäl ökning.

 Vilken utveckling får vi se under 2024?

– Vi har ett tuffare år framför oss än vad många tror. Vi ser all time high i konkurser, minskad köpkraft hos svenskarna och osäkerhet kring var konjunkturen ska ta vägen, så många kommer att hålla hårt i plånboken, vilket kan tala för de mest prisvärda aktörerna. Vi ser också att familje-erbjudanden har varit en stark trend de senaste åren, något som troligen fortsätter nästa år. 

Precis som det sett ut de senaste åren kommer Tre även 2024 ha stort fokus på sin 5g-utbyggnad.

– Jag tror det är viktigt att branschen blir tydligare vilken typ av 5g som erbjuds, annars riskerar vi en backlash när kunder inte kan surfa snabbare på 5g än på sin 4g-uppkoppling. Det kan bli en besvikelse hos kunderna. 

De senaste åren har säkerhet blivit en allt viktigare prioritet för många företag och organisationer. Rune Pedersen ser inga tecken på att just den trenden kommer att avta.

– Det är troligt att vi kommer att bevittna fler attacker mot branschen, både digitalt och fysiskt. Samarbetet mellan företag inom branschen och myndigheter är avgörande för att förbereda sig inför potentiella hot. En önskan är att myndigheterna blir mer proaktiva genom att dela information om ökad hotbild och ge råd om säkerhetsåtgärder.

Sist, men inte minst tror Rune Pedersen att Telekomåret 2024 kommer att präglas mycket av ai-utvecklingen.

– Artificiell intelligens har redan haft betydande inverkan och förväntas fortsätta spela en central roll under 2024. Hittills har störst nytta setts inom kundservice, men användningen av ai kommer att expandera till olika sektorer, särskilt för att effektivisera repetitiva processer. Detta öppnar upp möjligheter för ökad automatisering och förbättrad produktivitet inom olika verksamhetsområden.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.