Så arbetar Ericsson, Microsoft och SSAB med dataanalys

Dataanalys Ericsson, Microsoft och SSAB satsar alla tre väldigt mycket på dataanalys. Inte minst som en central del av sitt hållbarhetsarbete. Telekom idag var på plats på SAS Institutes event där de tre företagen berättade om möjligheterna och utmaningarna med dataanalys.

Så arbetar Ericsson, Microsoft och SSAB med dataanalys

På eventet SAS Institute Innovate On Tour i Stockholm genomfördes ett panelsamtal med representanter från Ericsson, Microsoft och SSAB. En sak framgick tydligt under samtalet: tillgång till och analys av data är absolut nödvändiga inslag för att lyckas med sin digital transformation.

Kamish Mirza som är globalt ansvarig för digitalisering av försörjningskedjor på Ericsson berättade om en ambitiös satsning som inleddes 2018. Ericssons satsning ut på att effektivisera logistikhantering, som tusentals medarbetare hos den svenska telekomjätten ägnar sig åt.

– För att lyckas måste man involvera alla på företaget, från ledningen till alla medarbetare. Det gäller att ha klart för sig vilket problem man försöker lösa. Digitalisering är inte en fråga om verktyg, utan om affärsvärde, säger Kamish Mirza.

De två största utmaningarna i satsningen på digitalisering har att göra med hur den landar hos de involverade:

– Hur får vi ut budskapet att digitalisering är viktigt och hur kontrollerar vi att folk i verksamheten jobbar för att uppfylla våra mål, undrar Kamish Mirza.

Inte ens Microsoft har full koll på alla aspekter av digitalisering. Christoffer Sundgren är industry advisor på Microsoft och arbetar bland annat med rådgivning om digital transformation till tillverkande företag.

Internt har Microsoft ett ambitiöst mål om att inte bara bli ett koldioxidneutralt företag till 2030, utan till och med koldioxidnegativt. För att lyckas är digitalisering och dataanalys helt nödvändiga aktiviteter.

– Sådana här satsningar kräver alltid data och Microsoft klarar inte av allt på egen hand. Vi behöver partner som SAS Institute som hjälper oss. Samarbete med partner för egen del förbättrar också samarbete med samma partner för att tillsammans hjälpa gemensamma kunder, säger Christoffer Sundgren.

Liksom Kamish Mirza understryker Christoffer Sundgren att digitalisering inte ska ses som ett it-projekt.

Också SSAB har ambitiösa klimatmål. Målet är att bli ett fossilfritt företag till 2030. Det ska uppnås både genom att modifiera existerande stålverk, och genom att bygga nya. För att lyckas krävs digitala lösningar och dataanalys.

I år inleds den första ”konverteringen” av ett existerande stålverk, det i Oxelösund. Den är planerad att vara klar under 2026. 2028 ska två nya produktionsanläggningar stå klara, bland annat i Luleå. Men satsningen på digitalisering och dataanalys handlar inte bara om helt nya lösningar:

– Vi analyserar redan stora mängder data, bland annat för att säkerställa driften i våra stålverk, berättar Maria Germain, ansvarig för produktionsplattformen på SSAB.

Digitalisering på SSAB handlar till stor del om prediktivt underhåll, förbättring av kvalitet och optimering av processer. Dessutom kontrolleras hur hållbarhet påverkas för alla förbättringar som planeras. Maria nämner ett exempel på att avgöra när stål under tillverkning ska hällas från ett ställe, till ett annat. Om man häller för tidigt minskar produktiviteten. Om man häller för sent finns det risk för kvalitetsproblem för stålet. Hur det fungerar följs upp med hjälp av analys av stora mängder data.

– Vi jobbar mycket med att kombinera fysiska och digitala modeller av utrustning och processer, förklarar Maria Germain.

Hon förklarar det som att man tillför data ”på toppen av modellerna”, för att kunna genomföra analyser.

Panelens moderator Mari Nilsson Björkman som till vardags är telekomexpert på SAS Institute sammanfattade panelsamtalet:

– Trots avsaknaden av globalt beslutade specifika industristandarder och KPI:er är det inspirerande att se företag som Ericsson, Microsoft och SSAB aktivt arbeta med hållbarhet genom digitalisering och dataanalys. Dessa företag tar inte avvaktande ställning utan förstår vikten av att agera och genom att sträva mot övergripande mål som fastställts av World Economic Forum visarde vägen för andra branscher och företag.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.