Så bör man hjälpa personalen med att rusta hemmakontoren

Distansarbete Maria Morberg är arbetsmiljöexpert på Almega. Här tipsar hon om hur företagen bör tänka kring sin uppbackning av personalens arbetsmiljö hemma.

Så bör man hjälpa personalen med att rusta hemmakontoren

Distansarbetet blev mer långvarigt än vad någon hade kunnat tro, och den arbetsmiljö man har hemma var kanske aldrig lämpad för heltid. Många företag har hjälpt personalen med att uppgradera sina hemmakontor – men skillnaderna är stora. Vilka insatser bör då arbetsgivare göra? Maria Morberg är arbetsmiljöexpert på Almega. Hon anser att de som sitter hemma och jobbar åtminstone behöver ha en skärm, ett löstagbart tangentbord och styrdon, som en mus.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår unika digitala Premium-tjänst öppen bara för prenumeranter.
  • Ett nischat nyhetsbrev för just ditt intresseområde; Professional eller Contact Center.
  • Full tillgång till vår digitala kunskapsbank med över 16 000 artiklar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

– Det är väl det minsta. Sedan kan man höja laptopen när man ska delta i digitala möten, som jag har gjort med några kokböcker under datorn. Men det viktigaste är ändå dialogen med de anställda, att påminna dem om att ta pauser – att man reser sig upp och går, och flaggar för när någonting är fel. Ovanpå detta har man ju avstämningar individuellt, och då får man informera sin personal om hur de ska jobba – och de kan berätta om arbetsbelastningen är för hög eller för låg, eller om man börjar  känna av ryggen, säger Maria Morberg.

Kan behöva ta in företagshälsovården

Om man som arbetsgivare gjorde en riskbedömning gällande tillfälligt distansarbete under förra våren så bör man ha uppdaterat den både en och två och tre gånger sedan dess, för att se över om man behöver göra fler åtgärder, exempelvis som att ta in företagshälsovården.

Men som medarbetare har man samtidigt ett eget ansvar kring att säga till om det är någon aspekt av arbetsmiljön hemma som inte fungerar. Och om någon får ont i ryggen av att jobba hemma så kan den personen kanske vara på kontoret, om det går att göra på ett smittsäkert sätt.

– Om det rör sig om någon enstaka person så är det inte farligt, och går att göra utan att inskränka för mycket i Folkhälsomyndighetens restriktioner. Det är också viktigt att man kan hålla personalen fräsch och att den håller. Kontoret är en lösning som också kan vara bra för de som mår jättedåligt av att sitta hemma isolerade, säger hon.

Hybridlösningen kan bli en fråga om arbetsrätt

Maria märker att arbetsgivarna tar det här på allvar, och att de vill göra rätt. Men om hemarbetet visar sig bli permanent så måste man ju ta fram ett helt annat paket och erbjuda full utrustning. Och vad innebär det framtida hybridkontoret? Ett beordrat hemarbete efter att pandemin har lagt sig kan få långtgående konsekvenser.

– Det går ju inte att ensidigt från arbetsgivarens sida säga att nu ska ni jobba hemma tre dagar i veckan, utan då handlar det om arbetsrätt och man behöver titta över anställningsavtalen. Några tror kanske att man kan bestämma att, ”nu får personalen sitta hemma tre dagar i veckan,  så får de komma in och ha möten” – men det funkar inte. Det krävs lite mer arbete bakom det hela, man bör ta ett snack med den fackliga organisationen, säger Maria.

Krävs policy och riktlinjer 

Hon predikar mycket om vikten av att ta fram policy och riktlinjer för temporärt eller permanent hemarbete, så att det blir lite ordning och reda och alla vet vad som händer framöver – och hur man ska jobba. För de som glada i hågen skaffade sig en hundvalp under pandemin kan bli förvånade när deras arbetsgivare inte väljer en hybridlösning utan vill ha tillbaka alla till kontoret.

Arbetet som riskerar att glömmas bort

Även andra viktiga delar kan lätt kan falla mellan stolarna när ingen längre är på kontoret.

– Det finns ett så stort fokus på corona och distansarbete att det finns risk för att man glömmer andra delar. För sexuella trakasserier, olämpliga beteenden och konflikter fortsätter ju även nu, så det gäller att man inte tappar det arbetet.
– Vi ska inte börja jobba med konflikter och kränkande särbehandling först när vi är tillbaka till det normala, för då får vi börja från början igen. Precis som att vi inte får lägga vår värdegrund på hyllan bara för att vi jobbar hemma, Utan det där måste man hålla levande hela tiden, för det blir ett enormt jobb att arbeta upp det igen, säger Maria Morberg.

Senaste artiklarna

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde.