– Det främsta problemet är otydlighet kring vem som pratar och att deltagare lätt talar i mun på varandra. Men det finns enkla lösningar för att göra telefonmötet effektivt, säger Johanna Berlinde, Marknads- och produktchef på Tele2 Business.
Cirka 26 procent har också svarat att det kan vara problematiskt om det inte finns en tydlig ledning av mötesarrangören med koppling till en klar agenda. Att deltagare diskuterar händelser som inte är relevant för de övriga deltagarna är också ett problem, enligt var femte utfrågad.
Tips för effektivare telefonmöten
För att bättre utnyttja tiden och få ut det maximala hur varje telefonkonferens har Tele2 på grundval av undersökningen utarbetat en sex punkter lång guide:
1. Agenda – En tydlig agenda och en dedikerad mötesledare är första steget till ett strukturerat möte.
2. Introduktion – Inled gärna mötet med att presentera dig själv och be andra deltagare att presentera sig
3. Avskildhet – Sätt dig på en avskild plats så att du kan delta ostört
4. Mikrofon – Stäng av mikrofonen när du inte talar eller aktivt deltar i en diskussion för att undvika onödigt ljud
5. Fokus – Delta aktivt i mötet. Stäng mejlboxen och låt andra arbetsuppgifter vänta