Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Så förändras vårt samarbete i Corona-tider

Krönika "Det är rädslan över att misstänkliggöras som är värst." Corona-krisen hade brutit ut ett par dagar tidigare och min kollegas sambo oroade sig för att jobba hemifrån. "Hur vet de andra att jag faktiskt jobbar och inte sitter hemma i soffan och degar?" Läs svaret från Johan Åberg på Easy Telefoni.

Så förändras vårt samarbete i Corona-tider

Nu, några veckor senare, efter en period av mer eller mindre påtvingat distansarbete har den här typen av tankar fått ge vika för andra, och större, problem. Man saknar gemenskapen på kontoret och att spontant stöta ihop med en kollega vid kaffemaskinen och byta några ord. Den typen av närvaro är mycket viktig för vår trivsel och vårt välbefinnande. Annars kommer snart rastlösheten och en känsla av instängdhet.

På Easy Telefoni har vi börjat köra informella videomöten för fika där man tar en kaffe framför datorn och byter några ord med sina kollegor. Ett bra sätt att ta en paus och kunna snacka av sig lite.

För övrigt går vår egen företagschatt varm så här i Corona-tider. Har man en gång börjat köra en bra chatt för intern kommunikation går det helt enkelt inte att gå tillbaka till epost. Det snabba flödet och närvarokänslan i chatten är oslagbar.

Det finns dock utmaningar med all form av skriftlig kommunikation. Pratar man muntligt med någon kan man känna av hur motparten reagerar i form av tonfall, pauser, med mera, och sedan parera och korrigera därefter. Det är en förmåga man som människa tränat upp utan att tänka så mycket på det. På så vis uppstår det oftare förbistringar i skriftlig kommunikation, där text lätt misstolkas och saker läses in mellan raderna. En enkel fråga om huruvida en uppgift är klar kan lätt tolkas som implicit kritik.

 

Använd emojis

Ett enkelt sätt att minska risken för misstolkningar i chatten är att använda emoji-symboler. Det kan tyckas onödigt och oseriöst och som något som mer hör till privat kommunikation med familj och vänner. Men jag kan inte nog betona vikten av att verkligen göra det till en vana att använda smileys och andra roliga symboler även i företagskommunikation. Det finns inget bättre sätt att få någon att sänka garden och dra lite på smilbanden. Och ju mer man skrattar och ler, desto bättre mår man. Och mår man bra så presterar man bra.

Corona-pandemin slår just nu mycket hårt mot vårt samhälle. Många är tungt drabbade och det är svårt att överblicka de långsiktiga konsekvenserna. Det torde dock stå klart att jämfört med den annalkande globala klimatkrisen så är Corona mer en förvarning av vad som komma skall. Låt oss därför försöka dra lärdomar från Corona och vända krisen till något positivt. Det kommer rapporter som visar att luftkvaliteten i Europa och Kina just nu är bättre än någonsin. Experterna menar att detta till stor del beror på minskad flyg- och biltrafik till följd av att många håller sig hemma.

Om de av oss som har möjligheten framöver kan kraftsamla kring distansarbete och göra det till en regel snarare än undantag så kan vi tillsammans göra skillnad för klimatet. Själv blir mitt Corona-löfte att jobba hemifrån minst tre dagar i veckan framöver. Jag lovar, det finns bra samarbetsverktyg!

Vad är ditt Corona-löfte?

Johan Åberg jobbar på Easy Telefoni och skriver krönikor för Telekom idag. Innan han började på operatören har han bland annat forskat kring digitalt samarbete.

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter