Mellan 5–17 februari 2019 ska världens bästa alpina skidåkare göra upp om medaljer i störtlopp, super G, storslalom, slalom, alpin kombination och lagtävling. Sveriges största teleoperatör har fått ansvaret att stärka upp nätet för alla deltagare och besökare. En enorm insats väntar och Telekom idag har pratat med Telia för att ta reda på hur de förbereder sig inför det kommande evenemanget.
Vilka tekniska lösningar krävs för ett så här stort evenemang?
– Vi kommer att bygga ett kraftfullt wifi från Duved tävlingsarena, över hela Åre VM Arena, sponsorbyn, mediecentret, Medalj Plaza och Åre torg. För att både besökare, tävlande, journalister, tillresta tv-bolag, arrangören samt sponsorer ska kunna dela upplevelsen med andra runt om i världen. Vi drar även fiber till hotellen där arrangörer och tävlande kommer att bo och vistas. Vi förstärker också nätet så att alla nationella och internationella radio- och tv-sändningar ska kunna fungera utan problem, säger Malin Svelander.
Vad är Telias mål med satsningen?
– Självklart att leva upp till förväntningarna från arrangör och publik. Den digitala upplevelsen är otroligt viktig och vid stora sportevenemang direkt avgörande. Det här är en folkfest, och därför är det fantastiskt roligt att få vara huvudleverantör och att kunna ge alla besökare möjlighet att dela glädjen och upplevelsen med vänner och familj. Evenemangen är ju också viktiga för det lokala näringslivet och hela regionen.
Hur pass stor insats är detta för Telia?
– Det här är ju ett otroligt stort evenemang, med stort publikintresse både på plats och via media. Eventet beräknas följas av 120 000 besökare och 700 miljoner tittare via olika skärmar runt om i världen. Det är en stor satsning och ett stort ansvar som vi har planerat och förberett under lång tid.
Vilka är utmaningarna som ni ställs för nu och de som kommer i vinter?
– Tekniken är inte särskilt väderberoende och vi har också olika backup-system. Men som all teknik så är vi beroende av ström, även om vi har reservkraft att ta till.
Vilka lärdomar har ni fått från tidigare evenemang?
– Varje event är unikt, även om vi har lång erfarenhet från den här typen av event, och oplanerade frågor kan alltid dyka upp. Då gäller det att ha beredskap för det – och det har vi, säger Malin Svelander.