Planerna har funnits i många år. Nu är snart den digitala motorvägen mellan Berlin och Luleå på plats. Bolaget håller just nu på och slutför den näst sista etappen, som går mellan Klagshamn i Malmö och Bröndby i Köpenahmn.
Så går arbetet med Globalconnects superfiberkabel
nätverk En av Sveriges största digitala infrastruktursatsningar närmar sig nu sluttampen. Vi har pratat med Patrik Gylesjö på Globalconnect om arbetet med superfiberkabeln, utmaningarna med projektet och möjligheterna med den digitala motorvägen från Berlin till Luleå.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
– Just nu har vi en båt ute i sundet mellan Malmö och Köpenhamn som lägger en av de sista etapperna på sjökabelsidan. På land är vi redan färdiga, säger projektledaren Patrik Gylesjö på Globalconnect.
En av de största utmaningarna med jätteprojektet har varit det besvärliga vädret
– Det har varit ett besvärligt väderår med mycket vind, men det har gått bra. Men det är så klart utmanande. Kabeln kommer i ett stycke så det går inte att pausa, man kör dygnet runt tills man är framme på andra sidan.
”Går inte att åka därifrån”
– Sjökablar tillverkas i den exakta längden de ska ligga i utan skarvar. Så det går inte att åka därifrån om man inte absolut måste.
Det som nu återstår är sjökabeln mellan Bornholm och Tyskland.
– Det ska också bli klart under det fjärde kvartalet om allt går som planerat.
Vad förutom vädret har varit den största utmaningen med det här projektet?
– Jag skulle säga tillståndsprocesserna. Vi har inget emot att de tar lång tid, det är jätteviktigt att det görs rätt och grundligt men de är väldigt oförutsägbara. Det är svårt att förstå hur tillståndsprocesserna går till och svårt att förutsäga hur lång tid de ska ta.
Patrik Gylesjö spår att den digitala motorvägen kommer föra med sig många positiva effekter.
– Vi ser hur fler och fler stora globala teknikbolag söker sig till Sverige och Norden för att bygga serverhallar och datacenter. Vi har ett kallt klimat, stabila politiska förutsättningar och tillgång till grön el.
– Det som saknats är dock en tillräckligt robust digital infrastruktur. Man måste både ha enorm kapacitet och många olika framföringsvägar så att inte en olycka eller ett attentat kan skära av all trafik till datacentret.
Det är därför den här kabeln behövs?
– Exakt, vi tillför en helt ny framföringsväg längs sjövägen utmed Östersjön. Det ihop med väldigt mycket kapacitet är jätteviktigt.
Projektledaren ser också framför sig stora synergier av projektet.
– Även om de globala teknikföretagen någonstans blir ankarkunder så för den här satsningen mycket annat med sig. När vi bygger de här motorvägarna så bygger vi också avfarter vid varje ort vi passerar.
– Vi kopplar upp alla samhällen, mobilmaster, sjukhus, skolor och alla andra som ännu inte fått fiber. Vi kopplar egentligen upp allt som kommer i vår väg.
Dessutom skapar de globala jättarna i och med sina lokala etableringar också digitala hubbar och ekosystem.
– Då får vi nya mindre spelare som vill skapa komplement till de globala jättarna. De vill så klart placera sig nära de här motorvägarna och det skapar i sin tur ännu fler lokala arbetstillfällen.
Kapaciteten i superkabeln är enorm.
– Mängden trafik som får plats i den nya kabeln motsvarar all datatrafik i hela Norden idag. Det säger någonting om omfattningen.
– Mycket av datatrafiken i Norden stannar så klart här, men väldigt mycket ska ner till knytpunkter som Hamburg och Berlin.
Patrik Gylesjö ser framför sig att en stor del av Nordens datatrafik kommer gå igenom kabeln.
– Teknikjättarnas datacenter ska inte bara serva Norden utan hela Europa. Så fort kabeln är klar kan vi erbjuda dem en ny betydligt mer riskfri väg. Hälften av datatrafiken kommer säkert gå via kabeln.