Så gick Alfa Laval från Skype till Teams-telefoni

Telefoni Från kontoret och on prem – till hemmet och Teams. För Alfa Laval gick övergången från Skype till Teams snabbt.
– I samband med pandemin och att vi ”gick hem” kom förändringen, säger Cassandra Candin.

Så gick Alfa Laval från Skype till Teams-telefoni

Hur snabbt kan förändring av en arbetsplats ske? Hade du ställt den frågan för tre år sedan hade nog svaret varit något helt annat än i dag. För covid-19 innebar att första nysningen gav svallvågor som förändrat hela världen.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

En sådan har varit företag och hur de löser sin telefoni. Alfa Laval hade 2019 Skype for business i stora delar av verksamheten och när pandemin kom var man tvungen att snabbt se över sin lösning.
– Vi hade en Skype on prem-lösning med hårdvara i alla våra tre it-hubbar i Sverige, USA och Indien. Men i samband med att vi var tvungna att börja jobba hemifrån, så var vi tvungna att förändra det. Vi klarade helt enkelt inte av att hantera all trafik, säger Cassandra Candin, infrastrukturchef på Alfa Laval.

Teams ett självklart val

Att gå från Skype till Teams var självklart enligt Cassandra. Alfa Laval har intimt samarbete med Microsoft och därför var man redan på tårna inför förändring. Men det fanns inte riktigt med i planerna att göra skiftet precis just då.
– Vi har ju 180 sajter världen över där många gått över till Skype. Dock var projekten ganska dyra och tog mycket tid. Och eftersom vi visste att Skype skulle gå ”end of life” 2025 hade vi avstannat arbete. Därför hade vi redan ett team på plats som tittade på hur vi skulle göra övergången till Teams, de var dock inte förberedda på att det skulle gå så snabbt.

Men hur gjorde man då när det snudd på över en natt blev tydligt att man var tvungen att byta lösning?
– Vi började med att stänga ned Teams helt och hållet. Vi hade ju haft Teams ett tag som en separat lösning, något som digitala pionjärer använde – men Skype var ju vårt huvudverktyg och där vi hade telefonin. Så först backade vi bandet – och sedan följde vi en plan där vi gick från Skype till Teams Collab, till Collab & Meetings och slutligen Teams Only där vi kunde stänga ned SkypeTel, säger Cassandra.

Den stora utmaningen: användarna

Rent tekniskt var övergången kanske inte enkel, men den var hanterbar enligt infrastrukturchefen. Däremot krävdes det mycket jobb med att hantera användarna och se till att de var med på övergången.
– Vi fick lägga väldigt mycket tid på information och utbildning. Men jag minns det inte som ett jätteproblem. Vi var ju tvungna att få till det här.

Och sedan ett år tillbaka har Alfa Laval nu även Teams telefoni-lösning. Och där valde man att göra en stor förändring.
– I Skype hade alla licens för att ringa ut. Det var inget som var dyrare. Men i Teams vart det mycket dyrare vilket innebar att vi i början tog bort möjligheten för vissa grupper att ringa externt, säger Cassandra

Eftersom Alfa Laval finns över hela världen, har man valt att en differentierad leverantörsstrategi när det kommer till operatörer. Cassandra säger att man fått ta beslut efter rådande förhållanden på plats.
– Vi sköter det själva och har olika lösningar i olika länder. Vi använder GTT som global leverantör men vi har även flera lokala operatörer på vissa marknader, så det är en blandad kompott, säger hon.

Nu tas nästa steg

Även om många av de länder som tidigare hade Skype-telefoni nu är över i en Teams-telefoni – är det fortfarande många länder som inte . Cassandra säger att det nu är nästa ”gäng” på tur och att det innebär lite andra utmaningar.
– Nu tar vi de länder som ligger på PBX-lösningar och rullar över. Jag tror att det kommer gå fortare nu än när vi tidigare gjorde PBX till Skype. Visst kommer det vara utmaningar, men eftersom många använt Teams i två år nu, tror jag inte hoppet kommer vara lika stort som när vi en gång i tiden introducerade Skype.

Men har allt blivit bättre med att flytta över till Teams-telefoni. Är det bara guld och gröna skogar?
– Bytet av telefoni innebar att vi fick byta kontaktcenter-lösning. Men sen har vi även många nummerserier som vi äger och som vi nu undersöker hur vi ska hantera. Tidigare var varje sajt ansvarig för sin PBX-lösning, men med Microsoft 365 så är det central-administrerat. Så hur ska vi göra det nu? Det kommer hela tiden nya frågor, men även nya möjligheter som vi vill få till, säger Cassandra Candin.

Cassandra Candin är talare på Connect22 – här finns hela programmet och alla talarana

Senaste artiklarna

Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv om aktuell teknik.