Undersökningen görs på samma sätt och med samma uppsättning frågor som används i SCBs nöjd kund-index (se faktaruta). Kalix Tele24s index har utvecklats positivt de senaste tre åren: från 77,9 år 2012 till 78 året efter och nu 2014 kliver företaget upp till 81.
Det är ett ovanligt högt index-värde, enligt Patrik Johansson på Easyu som varit med och utformat undersökningen.
– Ja, när man ställer alla de här tre frågorna som vi har gjort, på samma sätt som SCB, så brukar inte värdet bli så högt eftersom den tredje frågan brukar dra ner medelvärdet. Ett värde över 80 är ett mycket gott betyg från kunderna.
Enligt aktuella siffror från Svenskt Kvalitetsindex är det genomsnittliga NKI-värdet för telekombranschen runt 68.
Kalix Tele24s ägare Kristian Rothoff tror sig veta vad som är förklaringen till den höga kundnöjdheten, och det är företagets långsiktiga satsning på personalen.
– Det höga NKI-värdet är ett kvitto på att vår personal hörs och gör skillnad. Kalix Tele24 har länge arbetat målmedvetet och systematiskt med hälsoarbete eftersom våra anställda är vår viktigaste resurs. Mår personalen bra mår våra kunder bra, säger han.
Men det finns även andra förklaringar. Teletjänstföretaget pekar på att de har en i det närmaste obefintlig avvikelse i hanteringen av samtal, den är mindre än 0,01 procent. Kalix Tele24 hävdar dessutom att de har 99,998 procents tillgänglighet i produktionssystemen.